Starta städfirma och skaffa viktiga beställare

bästa uppdragsgivare i städbolag, städföretag eller städbolag

De flesta städföretagen sina uppdrag genom rekommendationer. Så regel nr ett är: Sköt dina uppdrag och dina uppdragsgivare på bästa sätt. Då kommer de att återkomma med fler uppdrag och de kommer att rekommendera dig till andra. Det här avsnittet handlar därför om hur du kan hålla en god och löpande kontakt med dina nuvarande och tidigare uppdragsgivare. Men bli inte orolig om du inte har några uppdragsgivare ännu. De kommande avsnitten handlar om hur du skaffar dig helt nya uppdragsgivare.

”Jag blir imponerad varje gång jag kommer hem till dig och ser hur välstädat du har det. Ändå vet jag att du har mycket att stå i. Hur hinner du med allt?

Jag har helt enkelt en väldigt bra städfirma som hjälper mig.

Kan jag få telefonnumret till det företaget?”

Hur gör man då för att behålla kontakten med sina tidigare uppdragsgivare? Vem du känner är minst lika viktigt som vad du kan i ditt jobb. När jag frågar framgångsrika ägare av städföretag hur de marknadsför sig så är det många som svarar: ”Jag marknadsför mig inte alls. Jag behöver inte göra det. Städuppdragen kommer ändå. Och förresten, jag har fullt upp, skulle jag marknadsföra mig så skulle jag få alldeles för mycket att göra.”

Det här beror inte bara på att många anser att det är ”ofint” att marknadsföra sig. Uppdragen ska komma ändå – inte för att man kan göra reklam utan för att man är skicklig i sin profession. Jag känner så många som lever bra på att utföra servicetjänster av olika slag och som verkligen är framgångsrika att jag har följande enkla förklaring till varför de får så många uppdrag.

Marknadsföring är för många av dem som är mest framgångsrika ett förhållningssätt – ett sätt att vara. I sin bästa form är det något man bara gör – man lever och agerar på ett visst sätt utan att tänka på det.

Många ägare av städföretag kontaktar personerna i sitt nätverk ofta och kontinuerligt. De missar sällan att bara slå en telefonsignal och höra av sig och de är duktiga på att mingla och knyta nya kontakter. Vad är detta annat än marknadsföring? Det är precis så som de professionella gör fast många kallar inte detta för marknadsföring.

Här kommer några tips om hur du håller en löpande kontakt med dina kunder:

Gör alla uppföljningar snabbt! När du i ett telefonsamtal, vid en lunch eller i ett mingel fått en fråga, ett tips om att ta reda på något. Låt oss säga att någon frågar dig om lämpliga rengöringsmedel ur miljösynpunkt. Följ upp och återkom med ett svar så snart du kan! Gör det när frågan fortfarande känns aktuell för din kontaktperson. Hur många gånger har det inte hänt att man är alltför ambitiös med att ta reda på alla fakta innan man återkommer och då har den presumtiva uppdragsgivaren glömt hela saken eller löst sina problem på annat sätt.

Gör det till en vana att alltid skicka kopior eller särtryck av intressanta artiklar, tips om kommande radio- eller TV-program, tips om kommande seminarier eller konferenser eller intressanta webbsidor som berör ditt och din kontaktpersons intresseområden. Har du själv skrivit en artikel så är det självklart att du skickar särtryck av denna till dina kontakter.

Tala om resultat, inte tjänster!  Man har så lätt att berätta om olika former av städning, återkommande städning nivåhöjande städning etc. Det är ju resultatet för kunden som räknas. Hur mycket tid kan kunden spara på att anlita ditt företag? Betona nyttan av att uppdragsgivarens personal kan jobba och vistas i en hälsosam och ren miljö. Beskriv känslan av att allt rengöringsarbete utförs med miljöriktiga material osv.

Var inte rädd för att avsluta ett samtal med en obesvarad fråga. Försök inte vara duktig genom att lösa alla problem på en gång. En obesvarad fråga ger anledning för dig att återkomma: ”Jag har funderat på det vi pratade om i går och har följande förslag till lösning…!”

Det händer ofta att kunderna direkt till en städare uttrycker att han är nöjd med det jobb som har utförts. Men det är sällan som han på eget initiativ för dessa positiva ord vidare. När kunden beskriver att han är nöjd ska man inte vara rädd för att rakt på sak fråga: ”Får vi använda det du nu sa till andra presumtiva kunder och hänvisa till dig?” De allra flesta kommer att säga ”ja” till ett sådant förfarande och t.o.m. känna sig stolta.

Håll god kontakt med andra intressenter inom ditt intresseområde. Jag känner många leverantörer av olika servicetjänster som får sina flesta jobb genom att hålla god kontakt med andra specialister inom området. Det kan vara fönsterputsare, de som sysslar med mattrengöring, golvbehandling etc. Man ger och får tips och man hjälper varandra med tjänster och gentjänster.

Ge dig tid att då och då slå dig ner tillsammans med dina uppdragsgivare för att diskutera vad han eller hon anser fungerar bra och vad han anser kan förbättras. Ställ frågor om hur han ser på ert samarbete, vad han anser om slutresultatet och om han har idéer om hur det skulle kunna fungera ännu bättre. Frågorna är enkla och självklara. Poängen är att man avsätter tid för att sätta sig ner och diskutera detta. Man skapar en långsiktig relation, man klarar upp eventuella problem och det leder ofta till merjobb.

De viktigaste kunderna är således dina nuvarande uppdragsgivare. De kan bli dina återkommande beställare, de kan ge dig referenser och ge tips om dig inför andra som har städbehov. Men hur får du de allra första kunderna och får du helt nya kundkontakter? Det ska vi gå igenom i de kommande avsnitten.