på bara en kvart om dagen
I dag talar alla om sociala medier. Vill du påverka din nuvarande karriär, skaffa ett nytt jobb, starta eget företag så använder vi oss alltmer av sociala medier.
Av de som söker nytt jobb i USA använder sig 52 % av Facebook, 38 % av LinedIn och 34 % av Twitter för att hitta olika möjligheter.
Men risken är att DET TAR VÄLDIGT MYCKET TID. Därför får du här en 10-punktslista som gör det möjligt för dig att få ut mesta möjliga från sociala medier på så kort tid som möjligt.
Gör så här:
-
Bestäm dig för vilket resultat du vill ha
av att engagera dig på sociala medier. Vill du
- Förändra din karriär, skaffa nytt jobb eller starta eget?
- Att ditt eget namn eller ditt varumärke ska synas så mycket som möjligt?
- Skapa mer trafik till din hemsida eller Facebook-sida?
- Hitta potentiella kunder för ditt företag?
- Skaffa lojala ”fans” eller supportrar?
- Se till att din hemsida hamnar högre hos sökmotorerna?
- Skaffa dig samarbetspartners i affärer?
- Minska dina marknadsföringskostnader?
- Öka försäljningen?
2. Bestäm dig för hur mycket tid du vill ägna åt sociala medier per dag för att nå ditt mål. Naturligtvis kan du ägna hur mycket tid som helst åt att berätta för dina vänner om vad du sysslar med, vilka fantastiska händelser du är med om osv. men det tillhör din privata sida. Den här 10-punktlistan handlar enbart om hur du med hjälp av sociala medier når dina professionella mål.
Vi tar ett exempel. Du har f.n. inget jobb eller har ett jobb som du inte trivs med. Du vill skaffa ett drömjobb. Som exempel säger vi att du vill bli inredare och du vill inte ägna mer än en kvart om dagen för att följa det som skrivs på sociala medier om ditt specialintresse. Alla punkterna i denna 10-punktlista fungerar på samma sätt, vilket drömjobb du än vill skaffa dig.
3. Välj och prioritera mellan de sociala medier som är bäst för vad du vill åstadkomma. Välj i första hand mellan:
- Bloggar
- YouTube
- Google+
- Fotodelningssidor
- Forum
Ju fler olika sociala medier du följer och syns på, dess bättre, men om du ska begränsa den tid som du vill ägna åt detta så föreslår jag att du i fösta hand ägnar dig åt följande:
- Bloggar
- Google+
4. Registrera ditt konto på samtliga dessa. Det är gratis men det tar lite tid att fylla i profilerna på samtliga sidor. Din profilbeskrivning är viktig om du ska nå ditt mål. I många anställningsintervjuer ställs frågan: ”Hur beskriver du dig själv i din profil på sociala medier?” Glöm därför inte:
- Ett bra foto av dig själv eller din logga
- Länk till din egen hemsida om du har en sådan
- Bra information om dig själv
5. På Facebook kan du
- Skriva inlägg på din egen eller andras tidslinjer
- Kommentera vad andra eller du själv har skrivit
- ”Gilla” vad andra eller du själv har skrivit
Använd sökfunktionen med lämpliga nyckelord för att se vad andra skriver. I vårt inredarexempel hittar du t.ex. intressanta inlägg med nyckelorden ”inred”, ”design” etc.
6. På Twitter kan du
- Använda sökfunktionen på samma sätt som på Facebook. Använd samma nyckelord.
- Skriva egna inlägg eller svara på andras inlägg, max. 140 tecken långa. Vanligt är att man ställer frågor, ber andra om stöd för något särskilt, klagar på något som man inte är nöjd med eller berömmer något som är bra.
7. LinkedIn är förmodligen det bästa sociala mediet om du ska söka ett nytt jobb. Där kan du:
- Ställa frågor och få svar
- Gå in på ”Find Jobs” där du kan hitta uppslag och idéer
- Gå i på ”Search for Companies” där du kan hitta intressanta företag där du kan söka jobb.
8. Google+ är väldigt likt Facebook. Du kan, enkelt uttryckt, göra precis samma saker på Google+ som på Facebook. Det är en betydligt nyare sajt och har därför inte lika många besökare som Facebook. Google+ har den fördelen att den är kopplad till Google – världens största sökmotor.
9. Bloggar är viktiga. Följ intressanta bloggar inom ditt område. Där hittar du
- Inlägg
- Andras kommentarer till inläggen
- Du kan skriva egna kommentarer till de inlägg som finns
- Du hittar länkar till andra sajter, artiklar och inlägg
- Genom att trycka på den RSS-knapp som finns på de flesta bloggar kan du i fortsättningen få allt som skrivs på den bloggen automatiskt sänt till dig som e-postmeddelande.
10. Spar din tid! Du har nu fem olika sociala medier som du kan följa.
- Google+
- Bloggar
Låt oss säga att du vill följa fem olika Facebook-sidor, lika många Twitter-konton, ett 10-tal intressanta företag och personer på LinkedIn, fem olika sidor på Google+ och några intressanta bloggar.
Det tar mycket tid att klicka sig in på alla dessa. De finns några olika managementsystem för sociala medier. Jag använder mig av http://hootsuite.com/ – deras gratisalternativ.
På det sättet kan jag från enda sida följa vad andra skriver i sociala medier inom alla de intresseområden som jag har. Jag har lagt HootSuite som en favorit i min webbläsare. Och därmed är alla förberedelser klara.
Resultat: Nu räcker det med att ägna en kvart om dagen för att hänga med i allt vad som skrivs om ditt specialintresse. Gå in på din webbläsare, klicka på din favorit ”Hootsuite” och du kommer direkt till samtliga de sociala medier som du önskar följa. Allt från en sida – praktiskt, eller hur?
Du kan använda detta 10-punktsprogram för att nå samtliga de mål som exemplifieras i punkt 1. Att hitta ett nytt jobb har jag bara tagit som ett exempel för att åskådliggöra punkterna.
Den här sidan handlade bara om hur du på ett praktiskt sätt följer vad som skrivs på sociala medier. Jag återkommer med ett motsvarande punktprogram om hur du själv skriver på de sociala medierna.
Tycker du att punktslistor av den här typen är intressanta? Då kommer du att gilla våra böcker som innehåller just denna typ av kortfattade råd och tips. Klicka på någon av de böcker som du ser i kolumnen lite längre upp till höger om du vill tjuvtitta inne i boken.
Lycka till!
Holger Wästlund