Rekrytering via sociala medier blir vanligare
- 70 % av företagen är aktiva på sociala medier. Inom företagen är det marknads- och
- Hälften av alla arbetsgivare har någon gång gjort en rekrytering via sociala medier. 61 % av företagen letar efter kandidater på sociala nätverk och planerar att närmast fördubbla sina aktiviteter på sociala nätverk under det närmaste året för att hitta kandidater.
- Sociala medier används i hela rekryteringsprocessen på många sätt, men är främst viktigt för att:
* Locka arbetssökande
* Hitta potentiella arbetstagare via direktsökning
* Söka efter information om potentiella medarbetare och kandidater
* Publicera länkar och platsannonser i sociala nätverk
* Det anses trendigt och visar att företaget hänger med
* Det är ett kostnadseffektivt sätt att rekrytera
- Under rekryteringsprocessen ber företag oftast om referenser från de arbetssökande. Men med sociala medier är människors liv och professionella profiler mycket mer lättillgängliga. Som ett resultat av detta använder nästan 75 % av europeiska arbetsgivare sociala medier för att hitta ytterligare information om potentiella kandidater under rekryteringsprocessen.
- LinkedIn används av 64 % av företagen för att hitta nya talanger.
- De sociala medier som används mest för rekrytering är LinkedIn, Facebook och Twitter.
Användare i Sverige | |
5,4 miljoner | |
Mer än 1 miljon | |
475 000 |
Eftersom sociala medier kan förmedla ett annat sorts innehåll än andra medier så har sociala medier definitivt kommit in i rekryteringsprocessen för att stanna.
Källa: StepStone. Utdrag ur en rapport som du kan ladda ner i sin helhet på https://www.stepstone.se
Är du intresserad av att söka jobb via sociala medier? Då kan du få ett tipsbrev gratis som visar hur du kan formulera din egen strategi och handlingsplan för att lyckas. Fyll i ditt förnamn och din e-postadress här nedanför så skickar vi länken till tipsbrevet så fort vi kan.
Fel: Kontaktformulär hittades inte.