17 tips för att hitta nya kunder
Varje småföretagare vill locka nya kunder.
Du kan spendera otaliga timmar på att arbeta fram en bra idé och göra din produkt eller tjänst perfekt, men all framtida tillväxt följer en nyckelfaktor – din förmåga att skaffa nya kunder och behålla dem på lång sikt.
Att ha en bra produkt eller tjänst som du är säker på att många kommer att behöva är inte tillräckligt bra. Kunderna hittar inte dig, din butik, din webbplats eller din Facebook-sida bara för att du startar ett företag.
Du måste gå ut och hitta nya potentiella kunder. Faktum är att kundförvärv måste vara en kontinuerlig fokus för de flesta företag. Även framgångsrika företag kommer att ha kunder som slutar köpa av en eller annan anledning. Dessa kunder måste ersättas av nya för att hålla verksamheten i gång.
Här är 17 smarta tips för att utöka din kundbas.
Vilka är dina kunder egentligen?
Du måste veta vilken typ av personer som köper dina produkter/tjänster och varför de väljer just dig. Är dina kunder privatpersoner eller företag? Ifall dina kunder är företag, vilken position i företaget har köparen? Varför köper de just dina tjänster?
Fotografer säljer foton som slutprodukt. Då är det lätt att tro att kunderna vill köpa bilder. Kundens anledning till köp är dock oftast mer mångfasetterad än så. En del av kunderna värdesätter snabbhet, andra mångsidighet och en tredje kanske vill ha en fotograf på plats, som får gästerna på evenemanget att känna sig viktiga. Istället för bilder kan alltså en fotograf i själva verket sälja en tjänst.
Tänk på dina senaste fem kunder och skriv ned på papper av vilken anledning de köpte tjänster av
just dig. Om du inte känner till anledningen, greppa telefonen och ring upp kunden.
Bra säljare analyserar sina kunders köpbeslut och tar lärdom av dem. De ändrar sina metoder
baserat på tidigare erfarenheter. Kunderna är individer, som har olika behov. Ju bättre du känner
till dessa behov, desto bättre kan du sälja till dina kunder.
Definiera din ideala kund
Skapa en detaljerad bild i ditt sinne om vem din ”ideala” kund skulle vara. Fråga dig själv vilken typ av person som är den mest troliga att köpa din produkt och stödja ditt företag.
Försök att identifiera minst fem egenskaper hos din kundbas. Vanliga attribut som man bör tänka på inkluderar ålder, kön, civilstånd, antal barn, plats, karriärområde och specialintressen.
Om du har nuvarande kunder, tänk på en handfull av dina mest lojala. Fråga dig själv vilka egenskaper de delar för att bygga din perfekta kundprofil.
Det är lättare att leta efter kunder om du vet vilken typ av konsumenter du söker. Tänk på vad som gör dessa typer av människor lyckliga, ledsna, rädda, lättade och tänk sedan på hur du kan göra deras liv lite lättare.
Begränsa fokusen för din ideala kund och undvika att göra breda målmarknadsföringar, till exempel varje kvinna, varje man eller alla babyboomers. Få produkter tilltalar den stora gruppen av människor, och att överskatta din marknad kommer att förhindra dig från att utveckla hållbara riktade strategier för att locka kunder.
Fråga dig själv var dina kunder samlas
Om du vill hitta dina ideala kunder måste du nå dem på fysiska och digitala platser där de vanligtvis samlas utan ditt inflytande.
Försök att tänka på tre till fem platser som dina kunder kan samlas på. Om din kundbas till exempel huvudsakligen består av enskilda studenter kan du hitta dem på närliggande campus, i kaféer och i bibliotek.
Brainstorma olika sätt att nå din ideala kund på dessa platser. Med samma exempel kan du överväga att lägga ett flygblad på en gratis anslagstavla på någon av de platser du identifierade.
Var närvarande på sociala medier
Varje dag loggar miljarder människor in på Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, YouTube och andra sociala nätverk. Om du inte är där, kanske du går miste om en del. Varje socialt nätverk är inte rätt för varje företag, men det finns åtminstone ett socialt nätverk som är bra för varje företag. Om du inte är närvarande på sociala medier missar du en enorm marknad som dina konkurrenter troligen redan utnyttjar.
Att ha en närvaro på sociala medier behöver inte heller vara dyrt. Att skapa ett företagskonto på Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn är gratis. Gå bara med i diskussioner och grupper som rör din bransch. Ge användbara svar på frågor och insikt om olika inlägg för att göra dig känd.
Innehållsmarknadsföring
Innehåll är grunden för reklam, eftersom när du har publicerat innehåll (blogginlägg, e-böcker, guider, videor etc.) kan e-post, sociala medier, etc. marknadsföra det. Det genererar också cirka 3 gånger så många potentiella kunder som andra marknadsföringsmetoder och kostar 62% mindre:
Genom att konsekvent publicera nytt innehåll – och uppdatera det gamla – håller du ditt varumärke relevant och visar möjligheter att du aktivt engagerar dig i din bransch. Detta är avgörande i en värld full av falsk reklam och sänkande kundförtroende.
Håll innehållet färskt
Att konsekvent uppdatera sin webbplats och sociala mediekonton med nytt innehåll är ett bra sätt att hålla sig relevant och visa att du är aktivt engagerad i din bransch. Hitta artiklar, infografik eller studier som är relaterade till ditt företag och skicka länkar på dina sociala mediekonton. Dessutom kan det vara bra att hålla en blogg varje vecka för att visa upp dina egna åsikter och personlighet.
Lyssna på dina nuvarande kunder
Att lyssna på dina befintliga kunder kan ge dig ovärderlig insikt i vad du gör korrekt i ditt företag. De kan berätta vad dina styrkor är, så att du kan lyfta fram dessa styrkor till nya utsikter. Genom att upprätthålla en ständig dialog med dina kunder kan du dessutom korrigera problem innan de växer till större problem som kan leda till att en värderad kund förloras.
Nå ut till kunder. Lär dig dina nuvarande kunder lite bättre. Ta reda på vad som drog dem till ditt företag och vad de för närvarande gillar och ogillar. Anpassa din marknadsföringsplan utifrån dina resultat.
Tänk på att alla är olika, så en kunds upplevelser kanske inte exakt matchar en annan kunds upplevelser. Istället för att försöka förändra din marknadsföringskampanj för att bättre hantera allas särdrag, fokusera bara på de punkter som de flesta kunder har gemensamt.
Be om remisser
Hänvisningar är ett av de bästa sätten att få nya kunder – men om du lutar dig tillbaka och väntar på att dina nuvarande kunder hänvisar sina vänner och familjemedlemmar till dig kan du vänta länge. Ta ansvar genom att implementera ett system för att aktivt begära remisser från dina nöjda kunder.
Bygg in remissgenererande aktivitet i försäljningsprocessen. Skicka till exempel ett uppföljande e-postmeddelande som ber om en remiss efter att en kund har fått sin beställning från din e-handelswebbplats. Be dina B2B-säljare be om remisser när de följer upp kunderna för att svara på frågor efter försäljningen.
Nyttja dina recensioner och få ut det mesta av dem. Socialt bevis är kraftfullt, och nya kunder är mer benägna att prova ditt företag om de ser andra berömma det.
Nätverka
Skapa god gammaldags ”mun till mun” kontakt genom att delta i nätverksorganisationer och evenemang som är relevanta för din bransch och dina kunder. Var noga med att närma sig nätverk med attityden, ”Hur kan jag hjälpa andra?” snarare än ”Vad är det för mig?” Genom att tänka på hur de andra kan använda dina tjänster kommer du att bygga relationer som leder till nya kunder.
Delta i välgörenhetsevenemang och deras aktioner. Sponsra en lokal förening, hjälp ett ungdomslag med utrustning eller organisera en ”donation för leksaker för barn”. Det sätter ditt namn där ute i ett positivt sammanhang, vilket hjälper till att få in nya kunder.
Se till att din SEO är uppdaterad
SEO kompletterar innehållsmarknadsföringsinsatser genom att optimera innehåll och underlätta för din målgrupp att hitta det. Det högsta målet här är att ranka högt och att övertyga människor att klicka igenom.
SEO: s bästa metoder innebär att skapa indexerat innehåll som sökmotorer kan läsa, dechiffrera och indexera genom:
• Inklusive ditt primära nyckelord/fras i titeln
• Lägga till relaterad text till dina bilder
• Ladda upp video- och ljudutskrifter
• Länka internt på din webbplats
• Påskynda din sidbelastningstid
SEO är en populär metod för kundförvärv eftersom den är relativt kostnadseffektiv. Faktum är att SEO och organisk tillväxt har visat sig vara den främsta inkommande marknadsföringsprioriteten för många företag.
Studera dina framgångsrika konkurrenter
Var annonserar de? Var nätverkar de? Vilken taktik använder de? Det som fungerar för dem kan fungera lika bra för dig.
Studera marknaden. Identifiera några framgångsrika konkurrenter och se hur de lockar sin kundbas. Analysera deras marknadsstrategier och bestäm vilka aspekter som också kan fungera för ditt eget företag. Eftersom dina konkurrenter förmodligen inte är villiga att dela sina hemligheter med dig, måste du göra forskningen själv istället för att fråga dem om det.
Titta på vilken typ av annonser de använder och var de publicerar dem. Försök att spåra det professionella nätverket de använder. Även om du inte hittar exakta siffror och statistik kan lite forskning åtminstone ge dig en uppfattning om var du ska börja.
Använd kuponger och specialerbjudanden
Använd kuponger och specialerbjudanden för att locka kunder. Lämna endast rabatter och incitament för nya kunder. Spåra vilka kunder som löser in specialerbjudandet och rikta dig mot dem sedan med marknadsföringsmeddelanden som uppmuntrar och lockar dem att fortsätta köpa från dig.
Alla älskar ett fynd. Erbjud en rabatt till nya kunder vid deras första köp. Om du säljer produkter eller tjänster som måste köpas upprepade gånger, kan du överväga att göra den första rabatten beroende av att kunden tecknar ett kontrakt för en längre tid.
Återkontakt med gamla kunder
Allt gammalt kan vara nytt igen – inklusive gamla kunder som inte har gjort affärer med dig på ett tag. Gå igenom dina kundkontakter regelbundet och, efter sex månader eller ett år utan interaktion eller köp, nå ut till vilande kunder med ett specialerbjudande via e-post, direkt post eller telefon. De är glada att du kom ihåg dem och vill vinna tillbaka dem.
Förbättra din webbplats
Idag hittar både kunder och B2B-köpare nya företag främst genom att söka online. Det betyder att din webbplats måste göra några tunga lyft för att locka nya kunder. Ge din webbplats en rond för att se till att designen, innehållet, grafiken och SEO är uppdaterad. Om detta inte är din starka sida, är det värt att anlita ett webbdesignföretag och/eller SEO-expert som hjälp.
Bygg partnerskap
Samarbeta med kompletterande företag.
Inte alla i din bransch är en konkurrent. Chansen är att det finns flera kompletterande företag i din nisch också, med liknande kundbas. Samarbeta med företag som har en liknande kundbas, men som inte är direkt konkurrens, och strategisera hur du kan rikta in varandras kunder för att driva nya affärer till varandra.
En moderklädeswebbplats och en babyproduktwebbplats kopplas ihop för att erbjuda rabatter och erbjudanden till varandras kunder. Om du till exempel har ett företag som är specialiserat på SEO bör du överväga att samarbeta med ett företag som bygger webbplatser.
Vad sägs om att dela dina kunders databas med andra företag? Vi tenderar att fokusera bara på oss själva, av fruktan för att den potentiella konkurrensen skulle stjäla våra kunder, men vad händer om vi kan hjälpa varandra?
Om du till exempel säljer kosmetika kommer dina kunder troligen att samlas på platser som frisörsalonger, klädaffärer, parfymbutiker och smyckebutiker. Dessa butiker är relaterade till ditt företag via din kundbas, men eftersom de inte säljer din produkt (kosmetika) är de inte direkta konkurrenter.
Försök att ordna ett avtal med en eller flera av dessa företag. Erbjud en rabatterad eller gratis produkt till kunderna i den verksamheten med förståelsen att dessa kunder måste besöka ditt företag för att lösa in erbjudandet. Erbjuda att hänvisa dina kunder till den verksamheten i gengäld, vilket gör affären ömsesidigt fördelaktig.
Främja din expertis
Skapa intresse – och nya kunder – genom att visa fram din expertis inom din bransch. Att delta i branschpaneldiskussioner eller online baserade webbseminarier, prata vid branschevenemang eller till grupper som dina målkunder tillhör, eller hålla utbildningssessioner eller workshops kommer att imponera potentiella nya kunder med din ämneskompetens.
Sätt dekaler, magneter eller vinylomslag på dina fordon
Din bil blir dagligen sedd av massor av människor i trafiken, så varför inte använda den till att annonsera. Oavsett om du täcker hela fordonet eller väljer en ganska liten magnet, kan denna typ av reklam vara mycket effektiv. Alla som sitter nära dig i stoppljuset kommer att se din affärsannons.
Om du använder en lastbil för företag ska du ha ditt företagsnamn, logotyp, telefon och webbadress målad eller lindad på den och parkera lastbilen nära vägen när den inte används. Det kommer att fungera som en mobil skylt.