28 smarta e-handelstips inför julen – del 3
Hur kan du tjäna pengar på e-handel och vilka metoder används för att tjäna pengar på nätet? Det är lika bra att sätta sig in i marknaden nu för utvecklingen går väldigt fort och du måste hänga med för att tjäna pengar. Här kan du läsa vår artikel om e-handel – del 3 – och ta del av olika tips och trix som gör att du blir en ännu bättre e-handlare.
Julanpassa din sökmotoroptimering
Under julhandeln ser våra sökmönster lite annorlunda ut än vanligt. I november och december görs tusentals sökningar på saker som ex. julklappstips, årets julklapp, julklapp online, julklapp till pappa/mamma, julklapp till flickvän/pojkvän o.s.v. Dessa är några av de mest sökta orden som har med julklappar att göra. De flesta sökningarna sker i november och december.
Genom att julanpassa din sökmotoroptimering kan du klättra på sökord som är relevanta till dina produkter. Säljer du till exempel halsdukar kanske du vill synas när folk söker på “halsduk i julklapp”. Ändra temporärt den befintliga informationen på kampanjprodukterna och skapa nya landningssidor med relevant text. Annonserar du i sökmotorer bör du även där se över dina annonser och anpassa dem efter julhandeln.
Var aktiv på sociala medier
Sociala medier är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsstrategierna. Till stor del eftersom det ger en unik möjlighet att bygga varumärkesmedvetenhet och öka din synlighet utan att direkt behöva betala för det. Julhandeln ger dig chansen att använda roliga teman i dina bilder, jultävlingar, presentguider och allt annat du vill använda för att driva försäljning och engagera kunder.
Se till att synas på fler ställen. Möt dina potentiella kunder där de befinner sig innan de kommer till dig genom att bygga ut din digitala närvaro. Vilka sociala medier använder din målgrupp? Du behöver vara aktiv där. Tänk även utanför de stora kända plattformarna och våga testa dig fram.
Ett samarbete med rätt influencer kan ge dig bra resultat, men välj vem/vilka med omsorg. Tänk engagemang och relevans över följarantal!
Finns det andra kanaler som är relevanta just för din verksamhet där du kan synas? Till exempel portaler och/eller branschorganisationer.
Kontakta en bloggare
Bloggar är en också en marknadsföringskanal. Dock behöver inte ett företag blogga själva, utan de kan kontakta olika bloggare som riktar sig till den målgruppen som även företaget riktar sig till. Företaget kan erbjuda bloggaren att testa produkten eller tjänsten och sedan skriva om detta i sin blogg. Dessutom kan man be bloggaren att ha en utlottning på bloggen så att läsarna kan vinna produkten eller tjänsten, vilket gör att information om företaget sprids. Nu när du har dina produktbeskrivningar redo och ser snygg ut, börja skicka länkar till bloggare så snart som möjligt.
När det gäller pitching lönar det sig att göra lite läxor. Bloggare är vanligtvis upptagna och översvämmade av förfrågningar, särskilt när julen närmar sig. Ju mer du kan anpassa din tonhöjd efter bloggarens intresse och visa att din produkt är perfekt för deras webbplats och publik (och inte bara din), desto bättre. Gör din tonhöjd personlig och prata om vad som gör din produkt speciell. Det är också här att ha riktigt bra produktbilder kommer att löna sig.
Glöm inte dina befintliga kunder
Så vad händer med en kund som har handlat av ditt företag? Vet du hur kunden ska bearbetas för att återkomma? Hur du får trogna kunder som kommer tillbaka, gång på gång?
Rikta dig mot personer som tidigare har köpt från din webbplats. Det är enklare att få dina befintliga kunder att handla igen än att skaffa helt nya kunder. Glöm därför inte att pusha ut dina julerbjudanden till alla de som redan handlat av dig innan. Ett snyggt nyhetsbrev kan vara ett ypperligt sätt att göra detta på.
Skapa erbjudanden för tiden efter julafton
Efter jul kommer mellandagarna och efter mellandagarna kommer nyår. Vad ska Sveriges konsumenter göra med alla sina julklappspengar? Handla dina produkter så klart! Nu vet du redan hur du skapar bra erbjudanden. Skapa några till som är anpassade för tiden efter julafton, så undviker du att försäljningssiffrorna dippar.
Skapa en julkalender
Ett vanligt grepp när det gäller julkampanjer är att skapa en julkalender. Lyft fram dina starkaste julerbjudanden som presenteras på olika kreativa sätt, t ex en julkalender där varje lucka innehåller ett nytt fantastiskt erbjudande. Riktigt vassa erbjudanden får din webbutik att sticka ut från mängden, vilket är särskilt viktigt under julen då e-handeln är som störst och konkurrensen hårdnar.
Genom att skapa din egen julkalender online lockar du besökare till din webbsida 24 dagar i rad. Dina erbjudanden kan till och med bli bättre för varje dag som går och ha ett begränsat antal, så får du besökare att skynda sig och återkomma till din butik varje dag för att se vad dagens erbjudande kan vara.
Uppmuntra inköp av presentkort
Presentkort är otroligt populära köp inför julen och kan vara ett bra sätt att uppmuntra kunder i sista minuten att köpa från din webbplats. Även om fysiska presentkort fortfarande är oerhört populära, börjar fler och fler online återförsäljare erbjuda digitala presentkort, annars kallade e-kuponger, som antingen kan levereras direkt till mottagaren via e-post eller SMS eller vid ett angivet datum. Gör det enkelt att välja julklapp – marknadsför och sälj presentkort! En enkel lösning för julklappsköparen med begränsad fantasi – och för dina andra e-kunder.
Främja en välgörenhetsorganisation
Att stödja en välgörenhetsorganisation kan gynna småföretag, inte bara ekonomiskt utan också när det gäller att bygga varumärkesmedvetenhet. Forskning visar att 85 procent av konsumenterna har en mer positiv bild av en produkt eller ett företag som stöder en välgörenhets organisation de bryr sig om.
Det är också mer sannolikt att de byter varumärken som har samma kvalitet och pris. Att främja en välgörenhetsorganisation kan ge dig en fördel jämfört med andra konkurrenter och locka människor som vill bidra till ett gott mål.
Spara statistik inför nästa jul
Vår sista punkt handlar om att förbereda sig inför nästa jul, redan nu. När dina kampanjer är över och julrushen har lagt sig är det dags att börja räkna på hur bra du lyckades. Kolla din statistik och leta efter trender som hjälper dig se vilka erbjudanden som fungerade bäst, vem som köpte och vilken marknadsföring som gav tydligast resultat.
Spara resultat och använd sedan det här data nästa år när du börjar planera för dina nya julerbjudanden. Varje år kommer du bli mer och mer insatt i hur dina kunder tänker och agerar, och det kommer ge dig bättre och bättre resultat.
Förra veckan:
28 smarta e-handelstips inför julen – del 1, 28 smarta e-handelstips inför julen – del 2