98,5 % av de som fick nytt jobb 2018 fixade det utan någon arbetsförmedlare
Bara 1,5 % hade anledning att tacka en arbetsförmedlare
(Källa: SvD 6 mars 2019)
[sp_responsiveslider]
Det finns många sätt att få till stånd en förändring i sin jobbsituation, skapa sig ett jobb eller skaffa sig ett nytt jobb eller nya uppdrag.
Så här ser det ut:
- Företagen använder informella kontakter vid anställningar i ca 80 % av alla anställningar.
- Andelen spontanansökningar sker i ca 60 % av alla anställningar.
- Många jobb som tillsätts har aldrig tidigare existerat
- Nya företag och nya jobb skapas hela tiden
- I tillväxtföretag skapas hela tiden nya jobb
Den ”osynliga arbetsmarknaden” är den mest intressanta.
- Möjligheterna att få ett jobb där är minst tre gånger större än i den öppna arbetsmarknaden
- Det är färre kandidater till jobben
- Det ger större möjlighet att påverka jobbinnehållet
- Möjligheterna att agera i den osynliga jobbmarknaden ökar om man är aktiv på sociala medier
I boken ”Skaffa jobb genom sociala medier” beskrivs i 11 steg hur du kan skapa ett nytt jobb, förändra din jobbsituation eller skaffa nytt jobb genom sociala medier:
Ett axplock ur innehållet:
Steg 1: Här finns jobben
Steg 2: Du når jobben via sociala medier så här
Steg 3: Så kommer du igång
Steg 4: Så kan du förändra bilden av dig själv på nätet
Steg 5: Detta kan du göra på LinkedIn
Steg 6: Så får du besökare till din sajt
Steg 7: Så kan du använda dig av Facebook
Steg 8: Testa Twitter
Steg 9: Sökmotorerna älskar bilder
Steg 10: Tänk som en egenföretagare
Steg 11: Så kan du agera offline
Skaffa jobb genom sociala medier – 39 praktiska råd
Vill du läsa mer om boken eller beställa den kan du göra det här.
Vårt pris: 89:-
Bokus: 117:-
Adlibris: 102:-
CDCOM: 102:-
Här är några företagare som haft nytta av denna bok:
H von Mentzer, marknadskoordinator:
Många konkreta och praktiska råd om hur man söker jobb och nya uppdrag genom sociala medier. Bra beskrivningar om hur de olika sociala medierna kan användas och deras för- och nackdelar. I boken ger Holger Wästlund en bra bild över hur företag tänker när de rekryterar och hur de använder sig av sociala medier i rekryteringsprocessen, vilket är till bra hjälp för arbetssökande i jakten på nytt jobb.
Tord Sand, entreprenör:
Personligen hade jag redan som webbredaktör och kommunikatör mycket grundkunskaper i ämnet, men måste tillstå att boken gav mig fler goda insikter och nya värdegrunder att beakta inför framtida sökningar av fler uppdrag samt i mitt eget jobbsök. Innehållet är av stort värde för mig personligen.
Jane Ahlin, ergonom, egen företagare:
Var lite osäker om det enbart skulle passa de som söker tjänster men det är många goda råd som även passar den lilla egna företagaren som jag är. Personer som jag, som är hyfsat datorvana, men inte satt sig in i de sociala mediernas för och nackdelar kommer att få många bra idéer. Nu är jag sugen på att starta med de tillägg och förändringar som jag behöver göra.
K Jakobsson, kommunikationsstrateg:
Boken ger precis lagom mycket tips och råd för att man ska våga sig ut och söka jobb och nya uppdrag på nätet. Den inspirerade mig också att ta tag i mitt jobbsökande på allvar och testa nya saker.
Mari Åberg, förlagsägare och författare:
Boken handlar det om hur man skaffar uppdrag och nytt arbete med hjälp av olika sociala medier. För mig som är född på 1950-talet gav boken insiktsfull insikt och råd om den värld vi lever i nuförtiden vad gäller arbetssökande, och hur företag, små och stora, tänker vad gäller rekrytering. Boken är upplagd så att du först kommer att förstå denna värld, för att sedan ge dig 39 praktiska råd för att du skall lyckas nå ut och finna ditt drömjobb. Rekommenderas varmt!
Läs mer om boken eller beställ den här.