- YouTube växer. Vanlig linjär-tv minskade med 4 procent under tredje kvartalet 2014 och det är YouTube som tar över.
- Online-tittandet ökar i alla åldersgrupper. Det drivs på av nya tjänster, smartmobiler och surfplattor.
- YouTube har en daglig räckvidd på 1,3 miljoner tittare i Sverige. Räknat i tid har YouTube 25 procent av tittandet på webb-tv.
(Källa så här långt: Analysföretaget Mediavision)
- Reklamfilmen ”Trappan” för Volkswagen har setts av 1,7 miljoner personer på YouTube.
- ICA:s mest sedda reklamfilm på YouTube har setts av 800 000 tittare.
Du kan relativt enkelt göra dina egna YouTube-inspelningar – ett effektivt sätt att marknadsföra dig och ditt företag alldeles gratis.
Här har jag plockat några av de tips om marknadsföring med hjälp av video som du kan hitta i boken ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”:
- Det finns flera gratisprogram för att redigera videopresentationer. För PC finns ett lättarbetat program som heter ”Windows Live Movie Maker” och för IPad finns ett lättarbetat program som heter IMovie. Surfa runt så hittar du fler alternativ.
- Blanda gärna filmat material med kommenterade bildserier. Det är ett billigt och enkelt sätt att skapa omväxling med helt olika miljöer.
- Bra instruktionsvideos sprids ofta bland de som är intresserade av en speciell nisch. Utnyttja detta för ditt speciella område.
- Du kan skapa flera kanaler på YouTube, t.ex. en privat och flera för olika produkter som du marknadsför.
- En enklare form av YouTube-presentationer är att lägga över en PowerPoint-presentation på YouTube med ljud som t.ex. kan vara dina kommentarer eller bakgrundsmusik.
- Gör din video så annorlunda att så många som möjligt ”gillar” och ”delar” den vidare till andra på nätet. Var inte rädd att ”gå på gränsen” av det som är vanligt, försök få folk att bli förvånade, ge dem en ”aha”-upplevelse,
- Lagom längd för en video kan vara 2 – 5 minuter.
Detta var några axplock. Du hittar massor av tips av den här typen i boken ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”. Plus naturligtvis en massa andra tips om andra sätt att marknadsföra sig själv och sin verksamhet alldeles gratis.
Vill du tjuvläsa lite i boken eller beställa boken kan du göra det här. http://tips-om.se/boken-sa-marknadsfor-dig-sjalv-ditt-foret…
Priset på boken kommer att vara 148:-. Vi ger fortfarande en introduktionsrabatt på 50:-. Det blir 98:- plus porto och moms 6 %.
Klicka på ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”.
Där kan du läsa mer om bokens innehåll och beställa den om du vill
Så tycker några läsare:
Jag vet att detta fungerar i praktiken
Jag har mångårig erfarenhet av undervisning och praktisk arbete med marknadsföring och PR. Under senare år har jag i takt med att området utvecklats blivit alltmer insatt i hur de sociala medierna på olika sätt kan användas i en marknadsföringssatsning. Denna bok är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för den som enbart vill marknadsföra sitt företag via de sociala medier som finns idag, men den fungerar minst lika bra som ett arbetsredskap för att få praktiska tips på hur nämnda medier kan integreras i företagets övriga marknadsföringsinsatser.
Bokens innehåll är lättillgängligt och snyggt presenterat. Här finns ett flertal checklistor att arbeta utefter som jag också av egen erfarenhet vet fungerar i praktiken. Elisabeth 30 november 2014
Toppen
Lättläst och lättförståeligt även för dem utan tidigare kunskap. En grundbok för alla företagare skulle jag vilja kalla den. Man måste inte läsa boken från pärm till pärm utan lätt att bara läsa de kapitel man för tillfället är intresserad av. Jessica 30 november 2014
Läs om boken och beställ den här.
Eller du kan köpa den här på Bokus
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här
|