Visste du att IKEA är Sveriges största exportör av förädlade livsmedel?
Mitt företag är inte exportör. Hur kan då min verksamhet växa?
Det finns det naturligtvis många olika sätt även om man inte är exportör. Det blir enklare om man utgår ifrån att det, enkelt uttryckt, finns fyra sätt. Du kan:
- Utveckla de produkter och de tjänster som du har eller utveckla helt nya
- Få dina befintliga kunder att köpa mer av dina befintliga varor eller tjänster
- Gå in i nya marknader med dina befintliga produkter eller tjänster. Det kanske leder till att du blir exportör.
- Diversifiera, vilket betyder att du hoppar på helt nya verksamheter
Låt oss titta lite närmare på dessa fyra sätt.
1. Utveckla dina produkter eller tjänster eller utveckla helt nya
Visste du att IKEA är den största exportören av förädlade livsmedel från Sverige? Kan man sälja inredning till hushållen så kanske man även kan sälja livsmedel. Du kan resonera på motsvarande sätt inom ditt område.
Lyssna på dina kunders önskemål. Deras synpunkter kan ofta vara startskottet för utvecklingen av en ny produkt eller tjänst. Naturligtvis är det inte nödvändigt att du utvecklar eller tillverkar den nya produkten helt själv. Ta genvägar genom att samarbeta med andra företag.
Den som är först inom en viss marknad gör ofta misstag, ibland dyrköpta sådana. Häng med vad som händer på nyhetsfronten inom ditt specialområde så att du kan haka på utvecklingen av en sådan ny tjänst eller produkt utan att behöva göra samma misstag.
2. Få dina befintliga kunder att köpa mer
Dina viktigaste kunder är dina befintliga kunder. Det är nästa alltid billigare och lättare att sälja mer till befintliga kunder än att skaffa helt nya. De kunder som du redan har är inte bara värdefulla för att de kan köpa mer. De är också viktiga när det gäller referenser. Antingen du säljer tjänster eller varor så är det viktigt att de, som köpt av dig tidigare, berättar om sina erfarenheter för andra.
Det sägs att nöjda kunder berättar om sina positiva erfarenheter för i medeltal sju andra personer medan en missnöjd kund berättar om det för 10 – 20 personer. Detta kan du påverka. Be dina kunder om omdömen och referenser.
3. Gå in i nya marknader med dina befintliga produkter eller tjänster – bli exportör
Tillverkar du och säljer varor för en åldersgrupp, t.ex. kläder för kvinnor, så kan det ligga nära till hands att utöka marknaden och även börja sälja till män, barn eller tonåringar. Säljer du tjänster till företag så bör du titta på möjligheterna att även skaffa kunder inom t. ex. kommuner och landsting.
Om du säljer något inom din närregion kan du försöka öka spridningen till andra regioner, hela Sverige eller bli exportör.
4. Diversifiering
Detta innebär att du rör dig från ditt verksamhetsområde in i ett helt nytt område. Det kan innebära att du försöker sälja nya varor, som du inte vet särskilt mycket om och dessutom på en marknad som är helt ny för dig. Raden av misslyckade satsningar av det här slaget är lång. Några få har lyckats och då har man i allmänhet gått långsamt fram. Jag avråder de flesta från att ens försöka. Det kan stå dig dyrt.
Boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt” innehåller många tips och råd hur du får ditt företag eller din verksamhet att växa. Den utgår från några svenska framgångsexempel som t.ex. och . Där finns massor av goda råd hur du kan starta och driva ditt företag på ett smart sätt.
Boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt” innehåller konkreta och beprövade tips och råd om hur du
- skaffar kunder utan att det kostar något
- gör din hemsida själv på smartaste sätt
- du får kunder med nyhetsbrev
- sköter din marknadsföring på sociala medier på en kvart om dagen
- skriver offerter som ger jobb
- tar rätt betalt
- prisförhandlar med framgång
Den innehåller också beprövade tips om hur du
- kan sänka din skatt
- länkar till sajter där du kan lära dig mer
- undviker de vanligaste sju misstagen
- du utgår från en färdig affärsplan i boken för att göra din egen
- finansierar starten
- använder dig av en bokens kompletta checklista för att starta företag
- får ditt företag att växa
Har du redan den boken? Beställ ett ex. till någon god vän.
Klicka på titeln så kan du läsa mer om boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt”
Pris:
Bokus 119:-
Adlibris 119:-
CDON.COM 119:-
Hos oss 96:-
Nu finns den även som ljudbok för 68:- på Adlibris. Klicka här
Läsarna tycker om boken:
En fantastiskt bra och lättläst bok!
Denna passar mig alldeles utmärkt nu när jag håller på att starta upp mitt företag. Det är en bok jag kommer att öppna och läsa lite då och då när jag behöver lite bra tips.
Jag kan verkligen rekommendera den!
Rozanna LJ
All nödvändig information på ett ställe
Lättförståelig bok som täcker allt du behöver veta och lite till.
Det här är inte en bok du läser en gång och lägger undan, den är packad med praktiska tips så du kommer hitta anledningar att gå tillbaka till den flera gånger.
Om du funderar på att börja eller precis börjat driva företag så rekommenderar jag den starkt. Köp den, det är en bra investering!
Robert Österman
Läs om boken och beställ den här.