Ofta har en konsult ett eller flera specialistområden
Flera specialistområden är inte ovanligt för skickliga konsulter
Det handlar om specialistområden som han eller hon har erfarenhet och kunskap inom. Antingen kan det vara specialisering inom en viss bransch, som t.ex.
- Läkemedel
- IT
- Bilindustri
- Detaljhandel
- Etc.
Eller kan man vara specialist inom en viss funktion inom företag och organisationer, t.ex.
- Ledningsfrågor
- Ekonomifunktionen
- Marknadsföring
- Kommunikation, PR
- HR och personalutveckling
- Etc.
Eller kan man specialisera sig inom en viss situation som en organisation står inför, t. ex:
- Fusioner och samgåenden
- Strategifrågor
- E-handelsfrågor
- Bantning av en organisations storlek
- Internationalisering
- Effektivisering
- osv.
Varje år ges i Sverige boken Konsultguiden ut. I den listas konsultföretagen i storleksordning efter omsättning. Alla dessa beskriver på sina hemsidor vilka tjänster de erbjuder kunderna. Där kan du verkligen se vilken spridning som finns inom yrkestiteln ”konsult”.
Erbjud dina kunskaper som konsult
Vilken specialistkunskap du än har så kan du erbjuda dina kunskaper som konsult. Marknadsför dina expertråd som konsult. En författare kan ge råd till andra som funderar på att börja skriva. Har du startat eget inom en speciell bransch kan du ge konsultråd till andra som vill in i samma bransch. Är du skicklig på att presentera dina tjänster eller produkter kan du t.ex. bli konsult i presentations- och säljteknik. Driver du en antikaffär kan du erbjuda att du, som konsult, värderar delar av ett bohag osv. Möjligheterna är enorma.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.