Gratis marknadsföring del 1
Boken ”Gratis marknadsföring del 1” handlar om
hur du kan använda dig av effektiv marknadsföring för att starta företag eller utveckla ditt befintliga företag. Det finns ca 1 miljon företag i Sverige. 97 % av dessa är små, dvs. de har färre än 10 anställda. För alla dessa hänger marknadsföringen av ägaren/ledaren intimt ihop med marknadsföringen av företaget. Därför handlar de råd och tips som finns i denna bok lika mycket om att marknadsföra sig själv. Alla marknadsföringsmetoder som presenteras i den här boken kan du genomföra gratis.
Boken innehåller många olika marknadsföringsmetoder. Jag har valt att beskriva en metod i taget men självklart får du det bästa resultatet när du kombinerar samtliga de metoder du själv väljer att använda dig av.
I Steg I beskrivs varför du bör ha flera hemsidor och varför och hur du bör publicera dig på YouTube, Instagram, SlideShare m.m. Korsmarknadsföring går ut på att du länkar fram och tillbaka mellan dessa olika medier.
Steg II handlar om vikten av att du skriver artiklar, gästbloggar, ger ut egna e-böcker m.m. När du valt vad du vill satsa på bland dessa olika möjligheter så bör du se till att du länkar till de verktyg du plockade upp i Steg I.
I steg III går jag bl.a. igenom e-brev, nyhetsbrev och tipsbrev. Samma där – välj de metoder som passar dig och din verksamhet och när du kommit igång, se till att du länkar fram och tillbaka till de metoder du valt tidigare.
Denna bok utgör den första delen av ”Gratis marknadsföring”. I den andra delen, ”Gratis marknadsföring – del II” får du praktiska råd och tips hur du kan utnyttja din blogg, Facebook, Linkedin och andra sociala medier för gratis marknadsföring. Och dessutom får du i den boken ytterligare 40 sätt som du kan välja bland för att marknadsföra dig och ditt företag gratis.
Båda böckerna bygger på en betydligt tjockare bok som heter ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”. Delar av texten finns i både den mer innehållsrika upplagan och i dessa tunnare böcker. Innehållet handlar om marknadsföring för både varor och tjänster. Jag använder mig av begreppet ”produkter” som ett samlingsbegrepp för båda dessa.
Jag vill att du är konstruktivt kritisk. Hör gärna av dig till mig med kommentarer – positiva eller negativa. Min ambition är att skriva bättre och bättre böcker och e-böcker genom att successivt lägga till, förbättra och förnya innehållet. Det kan jag göra med de tips och råd jag får från olika läsare.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här