Så kommer du högt upp hos Google
Olika sätt för att komma högt upp hos Google
Här har du några av de sätt som du kan använda dig av för att komma högt upp hos Google:
- Skriv och kommentera på andras bloggar som handlar om samma ämnesområde som du jobbar med. Var generös, ge bra och saklig information och glöm inte att, då och då – inte för ofta, inkludera en länk till din egen sida/blogg.
- Erbjud dig att vara gästbloggare hos andra bloggar. Då får du ofta lite mer utrymme där du kan skriva utförligare och det är då ännu naturligare att du kan lägga in en eller flera länkar till din egen sida/blogg.
- Var flitig med att lägga in länkar. Om du har en egen eller ena sidor på Facebook, Linkedin eller Twitter kan du där lägga in länkar till din egen webbsida/blogg.
- Skriv artiklar på s.k. artikelsidor. Det är sidor där du kan publicera egna artiklar och lägga in länkar till dina egna sidor/bloggar. Exempel på sådana artikelsidor är…
- Recensera, kommentera och rekommendera sådant som du verkligen gillar. Jag sysslar med att skriva e-böcker. Det är då naturligt att jag läser andra författares e-böcker och rekommenderar, recenserar eller kommenterar dessa. Jag begär aldrig att andra författare, som villkor, ska recensera mina e-böcker men det faller sig ofta naturligt att de svarar med någon form av gentjänst. Med de allra flesta tjänster och varor kan du göra samma sak. Recensera, kommentera och rekommendera andras produkter och du kommer med största sannolikhet få andra att skriva om det du erbjuder.
- Se till att din webbsida/blogg indexeras av Google, dvs. hittas av Google. Om du är osäker på om din webbsida är indexerad eller inte så är det lätt att kolla detta genom att skriva in frasen site:”ditt domännamn” på Google. Jag har en sida med domännamnet tipsom.se. För att kolla om den sidan är indexerad skriver jag in frasen site:tipsom.se på Google. Om det visar sig att din webbsida/blogg inte är indexerad kan du skriva in orden ”Verktyg för webbansvariga” på Google och du kommer hitta all hjälp du behöver.
- Be dina kontakter om recensioner. Naturligtvis kan du be kunder och andra kontakter att recensera eller kommentera dina tjänster eller varor. Men – varningsfingret igen – akta dig noga för att själv skriva recensioner av egna produkter/tjänster.
Nu kommer jag till det verkligt positiva om du har en hemsida eller blogg på svenska. Det finns ca 9 miljoner människor som läser svenska medan det finns ungefär en miljard som läser engelska om man räknar de som har engelskan både som sitt första och sitt andra språk. Eftersom både svensktalande och engelsktalande i allmänhet nöjer sig med att kolla vad man tycker är intressant på Google’s tre första sidor så betyder det att konkurrensen bland sidor på svenska är ca 100 gånger mindre än vad den är bland de engelskspråkiga sidorna.
Det finns alltså stora chanser att du kommer att lyckas om du har en sajt på svenska och använder dig av de metoder som följer i boken ”Gratis marknadsföring del 1”.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här