Hitta de bästa sökorden – utgå från detaljerade beskrivningar av det du erbjuder
Utgå från detaljerade beskrivningar av det du erbjuder för att hitta de bästa sökorden
När Statistiska Centralbyrån (SCB) varje år publicerar lönestatistik för olika yrken använder de sig av en s.k. SNI-kod för att definiera och beskriva olika yrken. Gå in på http://www.sni2007.scb.se Fritextsökning. Där kan du skriva in den typ av jobb som du är intresserad av. Pröva med sökordet ”fotograf”. När jag gör det får jag 64 träffar, dvs. 64 olika jobb eller verksamheter som har att göra med ordet ”fotograf”.
Här är några exempel på vad jag får fram:
- Specialfotografering
- Eventfotografering
- Fotografering bröllop
- Fotografering studentavslutningar
- Fotografering konferenser
- Fotografering mottagningar
- Modefotografering
- Filmfotograf
- Fotograferingsverksamhet
- etc.
Chansen är stor att du i denna lista hittar flera sökord som beskriver det du vill erbjuda och du kan på det sättet hitta sökord som inte är så hårt utnyttjade som ordet ”fotograf” men som också på ett bra sätt beskriver vad du erbjuder. När sökordet ”fotograf” ger över 6 miljoner träffar så ger ”fotograf Malmö” ca 900 000 träffar och ”filmfotograf Malmö” ca 40000 träffar på Google. Genom att använda mer specialiserade beskrivningar av det du erbjuder har du mycket lättare att hamna längre upp i en Google-sökning.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här