Du är expert
Du är expert och med specialisering följer att dina kunder uppfattar dig som unik
I en artikel på denna sida om sökord och nyckelord visar jag att det är mycket lättare att marknadsföra sig om du är expert och specialiserar dig inom ett visst område. Att erbjuda allt till alla är ingen bra idé. Byggföretaget Skanska hade för många år sedan en slogan som löd ”Bygger allt åt alla”. Så kanske man kan uttrycka sig om företaget är jättestort men det är ingen bra strategi för oss småföretagare. Du är expert och med specialisering följer att dina kunder uppfattar dig som unik och då är det också lättare att ta rätt betalt.
Även om du är expert ska du naturligtvis ska du samtidigt vara flexibel i den meningen att om en uppdragsgivare frågar om du kan hjälpa honom eller henne med något annat än det du marknadsför som din specialitet, så är det självklart att du ska fundera på om du tror att du klarar av att utföra detta på ett professionellt sätt och i så fall tacka ”ja”. Vad jag menar är att du inte bör bli så flexibel att du uppfattas som en ointressant person, alltför lik alla andra – en resurs som man antingen lätt kan byta ut eller som man vill köpa in för ett lägre pris.
I denna artikel visar jag en praktisk väg för dig att hitta din egen nisch och bli expert. Jobba igenom detta, se till att du tar fram det som du är bäst på, känn dig stolt över det och marknadsför dina tjänster eller produkter med utgångspunkt från denna specialitet eller dessa specialiteter. Vi lever i ett relativt litet land. Det gör det betydligt lättare att bli erkänd som specialist inom ett område än om du har din verksamhet i ett engelsktalande land.
Jag ska här ge ett exempel hur man kan tänka. När jag hade skrivit min första bok och funderade på vilket ämne jag nu skulle ta tag i inför nästa så funderade jag inom fyra områden:
- Jag började med att utgå från mina egna intressen och erfarenheter. Jag har en utbildning som arkitekt. Jag jobbade tidigare på ett stort konsultföretag där vi hade arkitekter, inredare och ingenjörer av alla möjliga slag. De flesta hade högskoleutbildning, t.o.m. avancerad sådan. På kontoret fanns teknologie licentiater och tekniska doktorer. Bland inredarna fanns samtidigt flera som var jätteduktiga och som inte hade någon akademisk utbildning från Konstfack i Stockholm eller motsvarande. Jag är inte inredare men jag började då intressera mig för hur våra inredare målmedvetet hade tagit sig fram för att så småningom bli inredare.
- Därefter funderade jag kring vilken sorts kunder som kan vara intresserade av att bli inredare. Jag surfade runt på nätet och fann en mängd webbsidor där inredningsintresserade generöst delade med sig av sina egna funderingar, idéer och tankar om inredning. Man talade mycket om färg, form, material, olika inredningsstilar osv. men nästan ingen skrev om hur man gör för att bli inredare. Eftersom det hade gått bra att marknadsföra min första bok via nätet så var jag inställd på att göra på samma sätt med den nya boken. Det fanns uppenbarligen många inredare som var aktiva på nätet så det verkade finnas en naturlig kanal för att nå de presumtiva kunderna.
- Jag fortsatte med att leta efter konkurrenter. Det gick snabbt. Jag hittade ingen, utom professionella kursarrangörer, som vid den tidpunkten hade skrivit något över huvudtaget om hur man tar sig fram till att bli inredare som yrke. De finns massor av kursarrangörer som erbjöd kurser i ämnet och de är av naturliga skäl betydligt dyrare än vad en bok rimligen skulle kosta.
- Sist men icke minst så tittade jag på möjligheten att få en bok om att bli inredare lönsam. Det såg lovande ut. Å ena sidan fanns det vid det tillfället ingen bok som konkurrerade men å andra sidan torde målgruppen vara unga människor som inte vill lägga ut för mycket på en bok av det här slaget. Det skulle säkert gå att hitta ett rimligt pris.
Jag har fortsatt att fundera på motsvarande sätt inför varje ny bok eller bok jag skrivit och dessutom hjälpt andra som funderat på vad de ska satsa på. Jag har på detta sätt kommit fram till följande enkla modell som jag rekommenderar:
Utgå i dina funderingar från fyra utgångspunkter:
- Dig själv
- Dina kunder
- Dina konkurrenter
- Lönsamheten
Lägg ner tid och omtanke på dina funderingar – det kommer du spara mycket arbete på senare.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här