Tips hur du använder Facebook som effektivt marknadsföringsverktyg
Använd dig av Facebook som ett effektivt marknadsföringsverktyg
Det finns fyra olika sätt som du kan närvara på Facebook
Du kan ha:
- Egen personlig sida
- Särskild sida för din verksamhet
- En grupp eller gå med i en grupp som redan finns
- Annonsering på Facebook (Detta tar jag inte upp här eftersom det inte är gratis)
Fundera igenom vilken den bästa formen är för dig och din verksamhet.
Skriv kontinuerligt
Besökarna märker snart om en Facebooksida bara innehåller gammalt material eller om sidan förnyas kontinuerligt med fräscht innehåll. Har du inte tid, lust eller ambitioner att skriva åtminstone några inlägg per vecka så kanske du inte ska starta på Facebook överhuvudtaget.
Sätt upp ditt mål och din strategi
Tidigare sa man att ”eftersom alla andra är på Facebook så måste vi också vara där. Då visar vi att vi är moderna”. Det resonemanget är gammalmodigt. Nu gäller det inte bara att vara där. Du bör ha ett mål för att finnas där och du bör ha en strategi för att nå det målet. Är ditt mål att få fler kunder, vill du få fler att besöka din hemsida, vill du skapa ett diskussionsforum för dina kunder eller vill du att folk ska donera pengar till ett välgörande ändamål? Olika mål leder till olika strategier.
Facebook är som ett mingelparty
Facebook är som ett jättestort mingelparty. Man får lätt kontakt med massor av människor, det gäller att vara generös och nästan inte sälja alls. Lyssna på andras kommentarer. Ställ frågor. Var lyhörd och försök svara snabbt. Vet du inte svaret på en frågeställning så ta reda på svaret. Samla på de frågor som ställs och de svar du ger och sammanställ dem för en separat ”frågor och svar”-sida på din hemsida.
Dina sekretessinställningar är viktiga
Facebook är i första hand är ett socialt nätverk där många publicerar bilder som visar att man varit på den värsta festen, när man var ute och tog en öl eller när man leker med barn eller barnbarn. Därför gäller det att skilja på det rent privata och det som har att göra med att du vill marknadsföra dina tjänster eller produkter.
Om du har ett konto på Facebook ska du gå in på ”Inställningar” och där klicka på ”Sekretess”. Där kan du redigera följande tre områden:
- Vem kan se mitt innehåll?
- Vem kan kontakta mig?
- Vem kan söka efter mig?
På den första rubriken kan du t.ex. välja mellan:
- Offentlig
- Vänner
- Vänner utom bekanta
- Bara jag
- Anpassat
Du kan också, när du skriver ett inlägg, för varje enskilt tillfälle styra just det inlägget på samma sätt, om du vill att det ska vara offentligt, bara för dina vänner, vänner utom bekanta etc.
På din egen sida kan du redigera din profil så att dina uppgifter om din verksamhet är offentliga. Du kan, om du vill, välja att bara dina vänner får åtkomst till dina uppgifter om förhållande, familj etc.
Alltså – Facebook kan vara oerhört bra om du vill marknadsföra din verksamhet. Skilj på vad du skriver om din professionella verksamhet och ditt privata liv!
Gör det lätt för dina besökare
Om du startar en grupp eller en egen sida på Facebook så bör du göra det tydligt för dina besökare vad sidan/gruppen handlar om, om den är offentlig eller enbart öppen för vissa kunder och vad de har att förvänta sig när de besöker denna sida/grupp. Det kan du göra på två sätt; antingen i beskrivningen under rubriken ”Om” eller i ett ”fast inlägg”, dvs. ett inlägg som alltid ligger kvar överst. Här kan du också uppmuntra dina besökare till att ”gilla” sidan samt kommentera och dela inlägg.
Vill du snabbt lära dig mycket om gratis marknadsföring? Kika då på den här boken
Klicka här så kan du tjuvläsa lite i boken och beställa den om du vill.