LinkedIn för professionella kontakter
LinkedIn är det mest använda sociala nätverket för att skaffa sig professionella kontakter
LinkedIn är framför allt ett socialt nätverk för professionella kontakter. Linkedin är också bra för att skaffa nya uppdrag, hitta samarbetspartners och personer som du kan anställa som medarbetare om du har sådana behov. Och framför allt – Linkedin är världens största professionella nätverk.
Genom LinkedIn kan du ha koll på dina professionella kontakter. Du får automatiskt meddelande när någon av dina kontakter byter jobb eller avancerar på sitt jobb och det är ett bra verktyg för att hänga med vad som händer inom ditt specialområde.
De stora företagen, de små företagen, de som just har startat ett företag, ja, företag inom alla kategorier använder sig av LinkedIn. Det är inte svårt att förstå varför. Många företag skär ner på administrativa kostnader. Processen att hitta rätt samarbetspartners, skaffa sig nya uppdrag eller att hitta andra former av kontakter får inte kosta för mycket. Att leta på LinkedIn är gratis medan de flesta andra sätt att skaffa kontakter kostar.
Låt mig ta ett räkneexempel för att beskriva möjligheterna med LinkedIn. Jag har ca 150 direkta kontakter på LinkedIn. Låt oss som ett räkneexempel utgå ifrån att samtliga mina direktkontakter har i medeltal lika många direktkontakter som jag. Om jag via LinkedIn lyckas sprida ut att jag vill skaffa mig en viss typ av samarbetspartner på ett så spännande och annorlunda sätt att mina kontakter sprider det vidare, då har jag möjlighet att nå ut till fler än 20000 personer och detta är gratis. Det är svårt att överträffa med något annat sätt att kommunicera.
Ett annat skäl varför det är viktigt att du finns på LinkedIn är att den rubrik som beskriver dig eller ditt företag på LinkedIn är något som sökmotorerna har relativt lätt att hitta. Pröva så ska du få se – du kommer bli positivt förvånad.
Lär dig LinkedIn steg för steg
- Du kan ha en egen personlig profil på LinkedIn, du kan starta en företagssida, du kan starta en grupp som diskuterar det ditt företag sysslar med och du kan lägga ut ett jobb, som du söker folk till.
- Din profil eller din företagsbeskrivning på LinkedIn är viktig. Börja med att formulera eller kontrollera din profil. LinkedIn har en hög rating så därför är det värt att lägga ner tid på detta. Jag går igenom hur du gör det längre fram i detta avsnitt. Om din LinkedIn-profil inte syns så bra vid en Google-sökning och om du vill att den ska klättra högre upp på första sidan så finns det metoder att påverka detta.
- Tänk noga igenom vilka dina viktigaste sökord/ Nyckelord är och använd dig av dem. Använd gärna dina viktigaste sökord flera gånger, men med måtta. Då blir du ännu intressantare för sökmotorerna.
- Det går enkelt att följa de företag och organisationer som du är intresserad av. Se om de har behov som stämmer överens med dina erbjudanden.
- Det är också lätt att söka efter andra möjligheter som du inte känt till tidigare.
- Du kan ha din profiltext på både svenska och engelska om du bedömer att det är viktigt för din verksamhet. Då blir du sökbar på båda språken.
- Jag rekommenderar att du går med i grupper där man diskuterar frågor som berör dig. Jag har deltagit i ett antal sådana grupper och om man är inställd på att det är ett givande och tagande så kan man få ut mycket av dessa diskussioner, både i fråga om kunskap och information. Diskussionerna kan i bästa fall leda till att du får tips om nya uppdragsmöjligheter.
- Ju mer information om dig själv som du lägger in desto större chans att Google hittar något intressant om dig. Samtidigt bör du inte skrämma bort dina besökare med alltför mycket text. Lägg därför in lagom mycket information om dig själv i din profil.
- Linkedin bygger på att man skapar många kontakter med andra. Skapa kontakt med de du känner. Skriv gärna en liten personlig hälsning och varför du vill ha kontakt. Använd inte det standardformulär som LinkedIn tillhandahåller. Det blir för stereotypt och det verkar inte som om du riktigt bryr dig. Jag tycker inte att man ska skicka kontaktförfrågningar utan kommentarer till en massa människor. Bygg dessutom upp ditt kontaktnät i god tid före du bedömer att du skulle kunna ha nytta av dem. Då är det i allmänhet för sent att börja.
- Ljug aldrig i din LinkedIn-profil! Tala sanning. Däremot kan du betona sådan information som är direkt nyttig om din ambition är att skaffa nya uppdrag.
- Lägg in en länk till din LinkedInprofil från andra sajter. Det är en länk, en s.k. URL-adress, som leder besökare till din LinkedInprofil. Du hittar denna länk i din LinkedInprofil alldeles under ditt foto. En sådan länk bör du ha på din hemsida, blogg, CV, på andras bloggar där du skriver artiklar osv. Den URL-adress som LinkedIn tar fram automatiskt ser i allmänhet krånglig ut med en massa siffror. Min såg ut så här innan jag ändrade den:
- Lägg in många länkar till andra webbsidor där du finns med på olika sätt som stärker dina chanser att skaffa nya uppdrag. Det kan vara artiklar som du eller andra skrivit som handlar om sammanhang där du är eller har varit aktiv.
- Någon av dina kontakter kanske har någon direktkontakt på de företag som du är intresserad av. Det brukar kallas för kontakters kontakter.
- Skriv aldrig sådant som du senare får anledning att ångra. Det går att ändra en negativ bild på sociala medier men det tar tid. Glöm inte att alla kan gå in och kolla vad du skriver.
- Var flitig med att dela de artiklar, inlägg, bilder osv. som andra har skrivit och som du är intresserad av. Det visas då i ditt aktivitetsflöde, du stärker successivt din profil och de som läser om dig får mer och mer material som de i sin tur kan kommentera eller dela. Därigenom får du ännu fler professionella kontaktar genom LinkedIn.
- Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här