Några tips om gratis marknadsföring
Här får du några tips om gratis marknadsföring
Det finns många olika sätt att marknadsföra dig själv och din verksamhet alldeles gratis. Här kommer några exempel på tips om gratis marknadsföring. Du kan välja de som passar just dig.
Använd dig av ”bench marking”
Jämför hela tiden din verksamhet med andra. Hur blir du unik, hur kan du bli bättre och hur kan du marknadsföra ditt företag på ett bättre sätt? Se på dina kollegers erbjudanden, service och sätt att presentera och hur de betonar olika delar. Men fall inte i gropen att i första hand ägna dig åt priskonkurrens. Med låga priser kommer du så småningom tvingas leverera låg kvalitet och inte ha råd att utveckla din verksamhet och då kanske du måste hålla ännu lägre priser. Du hamnar i en nedåtgående spiral. Ta reda på hur dina konkurrenter jobbar och gör det bättre.
Uttryck resultatet av det du erbjuder i siffror
Det mesta som går att mäta och uttrycka i enkla siffror är lätt att kommunicera och lätt för dina kunder att komma ihåg. En inredare som jobbar med styling inför en försäljning av en bostad kan ha svårt att beskriva sina tjänster med avseende på färg, form, material och design. Det är mycket bättre om man kan uttrycka resultatet i siffror, t.ex. på följande sätt: ”Sedan vårt företag genomförde en förändring av en villa i Uppsala så kunde mäklaren sälja villan för ett pris som var 15 % högre än vad man trodde från början.” ”Genom att vårt företag har speciella avtal med leverantörer av material så blir kostnaderna 20 % lägre för våra kunder.”
Aktuell lista på referenser
Håll din lista på referenser ständigt aktuell. Se till att du håller nödvändiga kontaktuppgifter aktuella till dina referenspersoner. Informera alltid en referensperson innan du ger ut ett namn som referens.
Samla betyg, intyg och andra dokument
Se till att du får skriftliga bekräftelser, intyg eller betyg på kurser, seminarier eller andra aktiviteter som du deltar i. Håll ordning på dina tackbrev, rekommendationsbrev, visitkort från dem som kan rekommendera dig, tidningsurklipp och foton som berättar om vad du varit engagerad i. Skapa en särskild file i din dator där du samlar alla uttalanden om din verksamhet som du får via mejl, brev och tidningsartiklar.
Marknadsför dig även som konsult
Om du jobbar med kvalificerade tjänster eller produkter kan du även erbjuda dina expertråd som konsult. En författare kan ge råd till andra som funderar på att börja skriva. Har du startat eget inom en speciell bransch kan du ge råd som konsult till andra som vill in i samma bransch. Är du skicklig på att presentera dina tjänster eller produkter kan du t.ex. bli konsult i presentations- och säljteknik. Driver du en antikaffär kan du erbjuda att du, som konsult, värderar delar av ett bohag.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här