Så får du ditt konsultföretag att växa
Så får du ditt konsultföretag att växa
Du kan sköta din marknadsföring för ditt konsultföretag gratis, antingen du startar ett nytt konsultföretag eller vill förbättra och effektivisera marknadsföringen i ditt konsultföretag som redan är igång. Låt oss nu tänka tanken att du valt ut de metoder som passar dig och din verksamhet bäst och satsat medvetet på dessa. Du har lyckats och ditt konsultföretag rullar och går.
Behöver du då jobba för att ditt konsultföretag ska växa? Ja, jag tror det.
Det finns flera anledningar till att ett konsultföretag bör växa hela tiden:
- Du kommer ha lättare att attrahera och behålla duktiga medarbetare i ett konsultföretag som växer.
- Du kommer med stor sannolikhet själv känna att det är roligare att jobba med ett konsultföretag som växer och utvecklas än ett konsultföretag som stagnerar.
- I ett växande konsultföretag är det lättare att skära kostnader för utveckling av nya konsult tjänster. Ju mer du kan leverera konsulttjänster där du bygger på tidigare erfarenheter desto lägre blir dina kostnader.
- Om konsultföretaget växer så finns större chanser för dig att låta någon familjemedlem så småningom ta över och driva det vidare eller du kan sälja konsultföretaget den dag du bestämmer dig för att lägga av. Är konsultföretaget då för litet så är det ointressant för andra att ta över.
Det finns flera olika sätt att få ditt konsultföretag att växa:
- Jobba för att dina befintliga kunder köper mer
- Bearbeta nya marknader med dina befintliga konsulttjänster
- Se till att du utvecklar de konsulttjänster som du har eller utveckla helt nya
- Hoppa på helt nya konsultverksamheter, dvs. ”diversifiera” på marknadsföringsspråk
Jobba för att dina befintliga uppdragsgivare köper mer
Dina befintliga uppdragsgivare är alltid dina viktigaste uppdragsgivare. Det är nästan alltid billigare och lättare att sälja mer till befintliga kunder än att skaffa helt nya. De kunder som du redan har är inte bara värdefulla för att de kan köpa mer. De är också viktiga när det gäller referenser. Det är viktigt att de, som köpt konsulttjänster av dig tidigare, berättar om sina erfarenheter för andra.
Det sägs att nöjda kunder berättar om sina positiva erfarenheter för i medeltal sju andra personer medan en missnöjd kund berättar om det för 10 – 20 personer. Detta kan du påverka. Be dina kunder om omdömen och referenser.
Alla de metoder som beskrivs böckerna ”Gratis marknadsföring del 1 och del 2” som handlar om din hemsida, innehållsmarknadsföring, e-brev och sociala medier är idealiska för att behålla befintliga kunder och bygga upp en långsiktig relation med dem och på det sättet få ditt konsultföretag att växa.
Tycker du att sådana här tips är värdefulla? I den här boken hittar du massor av värdefulla tips om att starta och driva ett eget konsultföretag.