Gratis marknadsföring – del 2 ett smakprov
”Gratis marknadsföring – del 2” Förord
Välkommen
Den här boken handlar om hur du kan använda dig av effektiv marknadsföring för att starta företag eller utveckla ditt befintliga företag. Det finns ca 1 miljon företag i Sverige. 97 % av dessa är små, dvs. de har färre än 10 anställda. För alla dessa hänger marknadsföringen av ägaren/ledaren intimt ihop med marknadsföringen av företaget. Därför handlar de råd och tips som finns i boken lika mycket om att marknadsföra sig själv. Alla marknadsföringsmetoder som presenteras i boken kan du genomföra gratis.
Boken innehåller många olika marknadsföringsmetoder. Jag har valt att beskriva en metod i taget men självklart får du det bästa resultatet när du kombinerar samtliga de metoder du själv väljer att använda dig av.
I Steg I beskrivs hur du får maximal nytta av din blogg och sociala medier för din marknadsföring. Du får konkreta råd hur du bäst kan använda dig av Facebook och Linkedin och hur du kan vara aktiv på sociala medier på ett effektivt sätt och utan att det tar för mycket tid.
I Steg II får du ytterligare 40 sätt att marknadsföra dig gratis, råd hur du kan använda dig av gratis marknadsföring för att få ditt företag att växa och du får idéer om hur du kan få ditt budskap att spridas automatiskt på nätet.
Denna bok utgör del II. I den första boken, ”Gratis marknadsföring – del I” får du praktiska råd och tips om hur du har nytta av att uppfattas som expert inom ditt område, hur du ger ut nyhetsbrev som ger resultat och du får mängder av metoder hur du skaffar kunder till din verksamhet.
Båda böckerna är baserade på boken ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”. Vissa texter återfinns i både den boken och i böckerna. Allt innehåll handlar om marknadsföring för både varor och tjänster. Jag använder mig av begreppet ”produkter” som ett samlingsbegrepp för båda dessa.
Jag vill att du är konstruktivt kritisk. Hör gärna av dig till mig med kommentarer – positiva eller negativa. Min ambition är att skriva bättre och bättre böcker genom att successivt lägga till, förbättra och förnya innehållet. Det kan jag göra med de tips och råd jag får från olika läsare.
Jag önskar dig lycka till på en spännande resa.
Holger Wästlund
e-postadress: holger.wastlund@gmail.com
Gratis marknadsföring – del 2 Om författaren
Jag har under mitt yrkesliv jobbat som solokonsult och jag har varit VD för flera företag i olika storleksklasser – det största med ca 2500 anställda. Jag har dessutom som managementkonsult och outplacementkonsult hjälpt många att komma igång med egna företag eller utveckla de företag de redan har.
Jag har i dessa olika roller själv använt mig av och även sett hur andra prövat alla möjliga marknadsföringsåtgärder. En del har misslyckats, andra har varit succéer och åter andra har jag sett hur man genom att pröva sig fram efter många misstag fått de ursprungliga idéerna att fungera genom ”trial and error”. Jag hoppas att du slipper gå igenom alla de prövningar som andra tvingats till. Jag kommer i denna bok beskriva vad som lyckats och rakt på sak.
Holger Wästlund
webbsida: http://tipsom.se