Avbeställning för inredare eller stylist bostäder
Ibland måste du som inredare eller stylist göra en avbeställning
Om du jobbar som inredare eller stylist för bostäder har du alltid rätt att göra en avbeställning av en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader eller om han redan hunnit göra en speciell tillverkning eller anpassning av den beställda varan. Allt detta bör du känna till som inredare eller om du jobbar som stylist för bostäder.
Om det skulle vara något fel på den inredningsprodukt som du beställt – vad kan du göra då?
Om det är något fel på din inredningsprodukt, t.ex. en soffa, kan du:
- kräva att du får soffan reparerad.
- kräva att du får en annan likvärdig soffa.
- kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
- häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
- hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
- Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig att reparera soffan eller att han skickar en annan likvärdig soffa om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Skadestånd
Du kan dessutom som inredare eller om du jobbar som stylist för bostäder kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på det du beställt. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en köpt diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.
När är en inredningsprodukt, som du har beställt, felaktig?
Låt oss säga att du beställt en mikro som du fått levererad. Den är felaktig om:
- den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om att du fått ett annat märke än det du beställt, den har inte samma kapacitet som du beställt eller den har en sämre kvalitet på annat sätt.
- bruksanvisning saknas. Detta gäller framför allt vitvaror och andra apparater.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är din beställda inredningsvara också felaktig om:
- den inte kan användas till det som var avsikten, som till exempel ett arbetsbord som skall vara höj- och sänkbart inom vissa höjdmått men detta fungerar bara till viss del.
- den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan. Den är t.ex. inte miljömärkt på det sätt som du har blivit informerad om att den ska vara.
- den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
- säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit informerad om.
- den avviker i något avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
- säljaren har installerat varan, t.ex. en diskmaskin, och installationen är felaktig.
- den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i ”befintligt skick”.
Som du ser är det mycket att tänka på som inredare eller om du jobbar som stylist för bostäder när det gäller avbeställning m.m.
Är du intresserad av flera tips om hur du blir inredare. Kolla den här boken. Där står det mesta.