Sexmånadersregeln
Sexmånadersregeln kan vara bra att känna till som inredare
Som inredare kan du samarbeta mer eller mindre med olika leverantörer och då är det bra att känna till den s.k. sexmånadersregeln. För att leverantören/säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader, dvs. sexmånadersregeln, anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller om du kan anses ha vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel. Detta är den s.k. sexmånadersregeln.
Så ska du göra för att få dina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat. Det finns leverantörer som ger upp till 25 års garanti på material- och produktionsfel på t.ex. sängar.
Är du intresserad av flera tips om hur du blir inredare. Kolla den här boken. Där står det mesta.