Din hemsida – ständigt pågående marknadsundersökning för ditt företag
Så får du som företagare många besökare till din hemsida/blogg?
Det finns två sätt att du som företagare får många besökare till din hemsida/blogg. Antingen betalar du eller jobbar du med s.k. organiska resultat.
Principen för att få besökare genom att betala kallas för ”pay-per-click” och betyder att du får betala en viss förutbestämd summa för varje besökare som via Google klickar sig in på din hemsida. Det finns en hel vetenskap om hur man gör detta på bästa sätt men eftersom den här boken handlar om marknadsföring som är gratis så beskriver jag inte det här. Om du är intresserad kan du gå in på Google Adwords och där läsa hur det går till.
Jag jobbar själv mycket med det som kallas organiska resultat. Det går ut på att skapa ett så värdefullt och aktuellt innehåll på sin webbsida så att Google’s sökmotorer hittar den och därmed ser till att den kommer långt upp när någon söker information på Google.
Google’s primära avsikt med sina sökmotorer är att hitta de allra bästa sidorna inom varje nisch eller specialområde. Det enda som fungerar i längden är att du gör följande:
- Lär dig grunderna om sökmotorer och sökord fungerar
- Använd bilder
- Så får du besökare att bestämma sig
- Det viktigaste av allt: Ge bra, relevant och aktuellt innehåll.
Här kommer några bevis på att detta fungerar och att du kan göra samma sak. Som framgick av första avsnittet i denna bok så använder jag mig av flera hemsidor. Detta kombinerat med att jag jobbar efter ovanstående fyra principer gör att jag kommer högt upp på Google’s sökresultat med flera av mina sidor.
- Skriver du till exempel sökorden ”bli festfixare” på Google så handlar 3 av de 10 träffar som finns på Google’s första sida om en av mina e-böcker som handlar om detta.
- Med sökorden ”bli managementkonsult” får besökarna 3 av 10 träffar som handlar om en annan av mina e-böcker.
- Och skriver du ”bli inredare” på Google så handlar 3 av 10 träffar om min bok som heter just så.
Så att jobba lite med intressant och underhållande innehåll fungerar. Att skapa bra och relevant innehåll inom ditt specialområde är det allra viktigaste för att du som företagare ska få många besökare till din hemsida/blogg.
Boken ”Starta eget som konsult” kan du köpa här.