Konkurrensmedel som företagare – använd din miljömedvetenhet
Konkurrensmedel för dig som företagare
Jag tror att vi kommer att se miljömedvetenhet som ett effektivt konkurrensmedel i framtiden. Hur kan jag påstå det? Jo, jag ser några tydliga trender som pekar åt det hållet i framtiden:
Miljökraven som konkurrensmedel ökar
Diskussioner om miljömevetenhet, energihushållning och resurshushållning pågår inom alla branscher. Inom vissa branscher är miljömedvetenhet ett ”måste” och ett effektivt konkurrensmedel. Andelen företag som har en uttalad miljöpolicy ökar. Detta kan man framför allt se inom branscher som t.ex. hotell, restaurang, transport, bygg, vissa former av tillverkning, vård och omsorg, uthyrning och fastighetsservice. De flesta större företag inom dessa branscher har en formulerad miljöpolicy och en stark miljömedvetenhet. Här är några av anledningarna:
- Miljömedvetenhet har blivit ett konkurrensmedel i marknadsföringen. Vissa beställare kräver att deras leverantörer ska vara miljöcertifierade för att kunna delta i en anbudsgivning.
- Många företag har som konkurrensmedel att attrahera och anställa duktiga medarbetare. Även när det gäller rekrytering är miljömedvetenheten ett konkurrensmedel.
- Det går att tjäna pengar på miljömedvetenhet. Man spar bla. på energi och avfallshantering. Man begränsar transporter av både varor och personer vilket är ett konkurrensmedel.
Samtliga de metoder för marknadsföring som är gratis är samtidigt bra ur miljösynpunkt. Nischade hemsidor, e-brev, bloggande, sociala medier, virtuella möten och andra metoder som behandlas på denna sajt har betydligt mindre negativ inverkan på miljön än traditionella marknadsföringsmetoder. Därför är det mycket troligt att denna typ av marknadsföringsmetoder kommer att få en ökad användning i framtiden.
Tid, energi och kreativitet viktigare än stora resurser
I framtiden kommer det att bli ännu mer tydligt att det gäller att jobba med egen tid, energi och kreativitet som konkurrensmedel snarare än en massa pengar för att nå dit man vill med sin marknadsföring. Du kan själv med din egen dator göra proffsiga marknadsföringskampanjer, du kan helt gratis sprida information om vad du gjort och vart du vill komma. Du kan skicka ut mängder av brev med några knapptryckningar på datorn. Dina idéer och dina erfarenheter kan leda dig in på helt nya möjligheter som du tidigare inte kunnat drömma om. Det jobb eller den verksamhet som du kommer att syssla med om ett år kanske inte ens finns i dag.
Att vara stor betyder inte med automatik att man har bättre förutsättningar att lyckas med sin marknadsföring. De små och medelstora företagen kan ofta vara mer flexibla och har därför större möjligheter att tillfredsställa sina kunders mycket speciella krav och önskemål. Det blir en viktig del av dessa företags konkurrensmedel.När de små företagen jobbar ihop med varandra i mer eller mindre löst sammansatta nätverk kan de erbjuda minst lika effektiv marknadsföring som de stora företagen – och det gratis eller för en obetydlig kostnad.
Boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt” innehåller konkreta och beprövade tips och råd om hur du
- skaffar kunder utan att det kostar något
- gör din hemsida själv på smartaste sätt
- du får kunder med nyhetsbrev
- sköter din marknadsföring på sociala medier på en kvart om dagen
- skriver offerter som ger jobb
- tar rätt betalt
- prisförhandlar med framgång
Den innehåller också beprövade tips om hur du
- kan sänka din skatt
- länkar till sajter där du kan lära dig mer
- undviker de vanligaste sju misstagen
- du utgår från en färdig affärsplan i boken för att göra din egen
- finansierar starten
- använder dig av en bokens kompletta checklista för att starta företag
- får ditt företag att växa
Har du redan den boken? Beställ ett ex. till någon god vän.
Klicka på titeln så kan du läsa mer om boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt”
Pris:
Bokus 119:-
Adlibris 119:-
CDON.COM 119:-
Hos oss 96:-
Nu finns den även som ljudbok för 68:- på Adlibris. Klicka här
Läsarna tycker om boken:
En fantastiskt bra och lättläst bok!
Denna passar mig alldeles utmärkt nu när jag håller på att starta upp mitt företag. Det är en bok jag kommer att öppna och läsa lite då och då när jag behöver lite bra tips.
Jag kan verkligen rekommendera den!
Rozanna LJ
All nödvändig information på ett ställe
Lättförståelig bok som täcker allt du behöver veta och lite till.
Det här är inte en bok du läser en gång och lägger undan, den är packad med praktiska tips så du kommer hitta anledningar att gå tillbaka till den flera gånger.
Om du funderar på att börja eller precis börjat driva företag så rekommenderar jag den starkt. Köp den, det är en bra investering!
Robert Österman
Läs om boken och beställ den här.