Att marknadsföra sig själv och sina tjänster
En enskild företagare som jobbar hemifrån har ännu större behov
av att marknadsföra sig själv och sina tjänster än om man är anställd.
Börja med att bestämma din målgrupp. Till vem eller vilka ska du marknadsföra dig själv och dina tjänster? Är det privatpersoner eller företag? Ungdomar eller äldre? Kvinnor eller män? Mer om detta här.
När du bestämt dig för till vilken målgrupp du ska marknadsföra dig själv och dina tjänster bör du skapa en egen hemsida. Det är numera inte så svårt. Det finns många användbara program för detta. De har i allmänhet bra instruktioner hur man gör. Pröva t.ex. WordPress. Här får du 14 tips för att komma igång. Om du inte vill syssla med hemsidan själv så kan du anlita någon som hjälper dig i början men det är viktigt att du sedan själv kan fylla på med eget innehåll lite då och då.
Det är populärt med storytelling. Berätta din historia på din hemsida om hur du kombinerar jobb och motion. Du kan också gästblogga hos andra med din story. Om du skriver bra artiklar kan det leda till att du får förfrågan om att komma till olika organisationer och föreningar och hålla föredrag. Någon bättre form av marknadsföring finns knappast.
Läs mer om hur du kan marknadsföra dig själv och dina tjänster i boken ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”. Finns att låna på alla bibliotek . Eller köp den på Adlibris, Bokus eller till lägsta pris på Nätbokhandeln med böcker och e-böcker med tips om drömjobb.