Gratis e-bok: Så förändrar du bilden av dig själv på nätet
För säkerhets skull – kolla vad som skrivs om dig på nätet
Ja, tack skicka mig en gratis e-bok om detta
För säkerhets skull bör du googla på dig själv. Har du aldrig googlat på ditt eget namn så är det dags att du gör det nu. Sätt citationstecken på båda sidor om ditt namn så här ”Holger Wästlund”. Då undviker du att få resultat som bara handlar om förnamnet eller bara handlar om efternamnet.
Du kommer bli förvånad. Händelser i ditt liv som du kanske inte anser vara så viktiga kan lyftas fram och ge en bild av dig som du inte alls tycker är relevant. Du kanske tycker att det är orättvist att sökmotorer som är matade med algoritmer ska välja ut vad som sägs om dig. Eller du kanske har blivit utsatt för falsk ryktesspridning?
För säkerhets skull kan du själv påverka den bild som Google ger av dig. Det är ett långsiktigt arbete som måste få ta sin tid. När du kommit igång med att jobba med detta på rätt sätt kan det finnas anledning att du googlar på dig själv ungefär en gång i månaden. Då kommer du tydligt att se skillnaden och förbättringen.
Om du får upp två eller fler träffar på Google’s första sida som handlar om dig och om det är skrivningar som är positiva ska du vara mycket nöjd. Väldigt få personer får i sitt första försök ett så gott resultat. Om du inte får en sådan bild av dig själv så betyder det att du har en del jobb att göra.
Det handlar om följande:
- Skapa din profil på LinkedIn
- Starta din egen hemsida eller blogg
- Skapa din profil på Facebook
- Lägg ut bildpresentationer på SlideShare och ev. även på YouTube
- Se till att det du skriver även sprids automatiskt på Twitter, G+, Pinterest
- Testa olika kanaler och välj de bästa för ditt behov
- Använd dig även av Google Alerts för att följa vad som skrivs om dig
Ja, tack skicka mig en gratis e-bok som talar om hur jag ska göra detta
Börja jobba med de delar som du känner för. Följ upp, genom att då och då googla på dig själv.
Ett annat sätt är att du använder dig av Google Alerts. Gå in på http://www.google.se/alerts och skapa ett s.k. ”alarm” på ditt eget namn. Då får du e-postmeddelanden kontinuerligt med information om vad sökmotorerna hittar av det du och andra skriver om dig själv.
Hur du gör allt detta och hur du kan förändra bilden av dig själv på nätet beskriver jag i e-boken som du ser här nedanför:
Denna e-bok är ett utdrag ur boken ”Gratis marknadsföring, del 2”. Här är några företagare som haft nytta av den boken:
Maria Bielke von Sydow, företagare och förlagsägare
Denna bok gillar jag särskilt, den visar enkelt och opretentiöst hur man effektivt når ut med budskap, varumärke och idé. Alla uppslagen i boken är kostnadsfria, om man bortser från tiden man lägger ned.
Elisabeth Jönsson, företagare inom kommunikationsstrategi
Här finns ett flertal checklistor att arbeta efter som jag av egen erfarenhet vet fungerar i praktiken.
Andreas Bodin, företagare inom IT- och management
Rekommenderar att du har ett anteckningsblock tillgängligt när du läser, då det som delas är något som du omgående vill omsätta i handling.
Robert Österman, företagare inom artistbranschen
En källa som summerar kunskapen och gör det lätt att förstå. Holger Wästlund har en otrolig förmåga att trycka in så mycket kunskap i en liten bok och förklara varje steg tydligt.
Läs mer om denna bok eller ladda ner den gratis här.
Klicka här för att ladda ner en gratis e-bok om detta