Hitta din egen unika affärsidé
Starta företag och hitta din egen unika affärsidé
Det är i dag många som vill starta ett eget företag. Den viktigaste och svåraste frågan är då: Vad ska du jobba med?
Hur ska du hitta en egen unik affärsidé En affärsidé som möter kundernas behov i dagens marknad och som förhoppningsvis kommer göra så även under flera år framåt?
Pröva med att skriva sökorden ”business ideas pinterest” på Google. Du får fler än en halv miljard affärsidéer att välja bland. Det finns mängder av sajter och böcker som erbjuder möjligheten att hitta din egen unika affärsidé. Här är en från Veckans Affärer och en annan från Driva Eget. Problemet är bara att dessa affärsidéer kommer du inte ha mycket nytta av. Författarna till dessa böcker skriver inte om de unika idéerna som är riktigt bra. De bästa tankarna behåller de för sig själva. Skulle du hitta en bra idé i dessa listor så är det många som hittar samma idé.
På den här sajten och i den bok jag nämner längst ner i denna artikel berättar jag i stället hur du steg för steg kan hitta just din unika affärsidé. Det bör vara en nisch eller startup-idé som passar just dig och dina förutsättningar. Efter att ha läst boken bör du inte ha några problem att hitta flera affärsidéer. Tanken är att du kan välja ut den bästa som du trivs med och som kan garantera en hållbar inkomst för dig.
Min bakgrund till att skriva boken ”Hitta din egen unika affärsidé”
Som managementkonsult, outplacementkonsult, coach och föredragshållare har jag stöttat många när de startat egna företag. Jag har också hjälpt de som ändrat affärsidé för det företag de driver sedan tidigare. Det största problemet för många är just att komma fram till vilken verksamhet man vill satsa på.
En av anledningarna till att jag skrivit en bok om detta är att jag tidigare gett ut en bok som heter ”Jobba hemifrån”. I den boken beskriver jag en metod som i allt väsentligt liknar den metod som finns i den nya boken. Det handlar om hur du steg för steg kan komma fram till en egen affärsidé. Jag fick då så många kommentarer som gick ut på att metoden går lika bra att använda för alla möjliga former av verksamheter. De behöver inte primärt utgå från att man vill jobba hemifrån.
En annan anledning är att många som läst min tidigare bok ”Starta eget företag snabbt och lönsamt”. De har hört av sig med frågan: ”Jag vill starta företag men jag vet inte vad jag ska satsa på!”
Ny bok – Hitta din egen unika affärsidé
Den nya boken är uppbyggd i sju steg. Tanken är att du successivt ska kunna pröva de metoder som fungerat för andra. Du ska själv kunna välja de tillvägagångssätt som du känner för och som ger resultat för dig.
Steg I handlar om hur du kan hitta en egen och unik affärsidé som passar för just dig. Det handlar om hur du kan öka din kreativitet. Och hur du kan testa den innan du sätter igång på allvar och hur du kommer igång med enklast möjliga affärsplan.
I Steg II berättar jag om hur andra företagare gjort som lyckats bra. Detta steg avslutas med att jag pekar på en helt avgörande punkt som dessa företagare har gemensamt. Vi kan alla kan utgå ifrån samma punkt.
Steg III handlar om vikten av att starta inom ett område som ligger nära till hands. Inom ett sådant område är det lätt att komma igång. Och du får värdefulla erfarenheter för din marknadsföring och hur du skapar lönsamhet inför din stora satsning.
Steg IV handlar om hur du kan ta nästa steg. Tidigare kanske du skrev om andras produkter. Detta steg innebär att du skapar egna produkter som du både producerar och säljer.
Steg V innebär att vi undersöker några områden som för närvarande är extra heta för startup-företag. Vi dyker bl.a. in i den s.k. delningsekonomin och dess möjligheter.
Steg VI innehåller några källor där du kan hitta hur många affärsidéer som helst. Sätt igång och leta, välj och vraka samt starta ditt företag.
Steg VII, slutligen, är en kortfattad sammanfattning av de viktigaste åtgärderna du kan genomföra. Välj bland alla de affärsidéer som du förhoppningsvis kommit fram till. Det handlar också om hur du får fart på marknadsföringen av din nya verksamhet och snabbt skapar lönsamhet.
Boken är full med exempel på affärsidéer
Du kommer i boken se många exempel på hur andra hittat affärsidéer genom dessa olika metoder. Försök inte kopiera dessa exempel rätt av för dessa företag finns redan väl etablerade. Nej, de verktyg som du får i denna bok går ut på att du själv ska kunna ta fram egna unika idéer. Idéer som ingen annan, eller åtminstone väldigt få andra, har kommit på.
Jag är övertygad om att du kommer ha stor nytta av boken. Välj ut de råd och tips som passar dig bäst och följ dem målmedvetet. Min strävan är att ge dig verktyg i en lättläst form som hjälper dig att göra verklighet av dina drömmar. Men det är naturligtvis du själv som måste ta ansvaret för hur du kommer att lyckas.
Att skapa nya affärsidéer, hitta en bra nisch eller hitta en startup-idé är inte bara lönsamt. Du kommer gå in i en rolig och intressant process som innehåller många spännande utmaningar.
Jag önskar dig lycka till! Hör gärna av dig och berätta om hur det går.
Holger Wästlund – författare till boken ”Hitta din egen unika affärsidé”.
e-post: holger.wastlund@gmail.com