Eliminera uppenbar ineffektivitet
Eliminera ineffektivitet och hitta nya affärsidéer
Nästa sätt att hitta nya affärsidéer är att du ständigt håller koll på ineffektivitet och undermålig service. Chansen att hitta exempel på det är stor inom väletablerade branscher där konkurrensen är liten.
Låt mig ta taxibranschen som exempel. Tidigare fungerade taxibranschen så att ett begränsat antal taxilicenser delades ut inom vissa tätorter. Det resulterade i att det fanns ett begränsat antal taxibilar att tillgå vilket blev extra kännbart i rusningstid. Du har säkert upplevt den hopplösa känslan när man står i en jättelång kö utanför en flygplats, i eller utanför Sverige, för att vänta på en taxi. Det kanske inte finns några bilar inne alls, du vet inte när nästa kommer in och du har ingen aning om när en bil kommer om det är en serviceinriktad och trevlig förare. Stor ineffektivitet.
Uber har fått kritik för oseriös konkurrens men det är ju nyttigt när en leverantör kommer in på marknaden och erbjuder en service som innebär att du på din smartphone kan se var närmsta lediga bil finns och vilka omdömen den chauffören fått av tidigare passagerare. Det resulterar bl.a. i att fler taxichaufförer förbättrar utbud och service. Du får bort en uppenbar ineffektivitet.
Netflix är ett annat exempel där man eliminerar ineffektivitet
Netflix startades år 1997 och hyrde då ut videokasetter och DVD. Kunderna var tvungna att ta sig till en videobutik eller gå till posten för att hämta ett paket som man hade beställt för några dagar sedan. Klart ineffektivt. Detta gällde för alla företag som på den tiden var verksamma i denna bransch. År 2007 förändrades distributionen radikalt i och med att man gick över till streamade tjänster. Nu kunde kunderna ladda ner den film man gillade och se den omedelbart, oberoende av var man befann sig i välden och oberoende av vilken teknisk utrustning man hade, TV, dator, smartphone etc. etc.
Häromdagen var jag på en läkarmottagning för att kontrollera om jag hade några fläckar på min hud som borde tas bort för att undvika eventuell risk för cancer. Läkaren hittade en fläck på ryggen som hon bedömde borde tas bort av en kirurg som hon remitterade mig till. Hon bad mig ta fram min smartphone. Med den fotograferade hon helt enkelt min rygg så att jag själv kunde visa upp fotot i min smartphone när jag träffade kirurgen. Hon slapp att skriva en beskrivning av problemet och kirurgen slapp att läsa en sådan rapport och att tolka den. Enkelt, gratis och inte ineffektivt.
Detta leder till en annan vana som du bör skaffa dig – leta alltid efter ineffektivitet och dålig service i det som sker omkring dig. Det är kul att ha denna vana och du kommer bli förvånad hur många möjligheter du hittar. Jag har en god vän och vi brukar skämta med varandra varje gång vi träffas och fråga varandra: ”Vad har du hittat för något ineffektivt i dag som vi kan förbättra?”
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: