Starta med det mest närliggande och starta din kreativa process
Ett bra sätt att starta en kreativ process är genom att starta med det mest närliggande
Kan man starta en verksamhet om man ännu inte vet vad man ska satsa på?
Det finns många som har en dröm om att starta ett eget företag men som samtidigt säger till sig själv: Jag vet ännu inte vad jag ska satsa på. Jag har ingen unik kunskap som jag kan bygga ett företag på. Jag är inte så fiffig att jag kan göra en revolutionerande uppfinning som kan bli grunden för ett företag.
Om du verkligen har en stark vilja att sätta igång, du tror på dig själv och du har ett stort engagemang för att starta då kan en tanke vara att du sätter igång med något som ligger mycket nära till hands. Det sätter ofta i gång en effektiv kreativ process. Den främsta anledningen att du startar är egentligen att du vill lära dig mycket om vad det innebär att driva ett eget företag. Hur planerar och organiserar jag mitt företag på bästa sätt, hur marknadsför jag mina tjänster eller varor, hur skapar jag lönsamhet, hur säkerställer jag leveranser etc.?
Du kommer i detta avsnitt att hitta några verksamheter där det är relativt enkelt att inhämta kunskaper om hur man driver dessa typer av verksamheter och det går i allmänhet ganska snabbt att komma igång. Du lär dig en massa nyttig baskunskap om företagande som du kommer att ha nytta av senare när du hittat din egen unika affärsidé som uppfyller de krav som du ställer upp.
Nackdelen
Nackdelen med de närliggande idéerna är naturligtvis att du kommer att möta konkurrens. Även det är lärorikt. Klarar du ett företag på ett godtagbart sätt inom något av dessa mest konkurrensutsatta områden så kommer du klara dig ännu bättre i fortsättningen när konkurrensen är mindre. Om du startar ett företag med målet att i första hand lära dig mycket om att driva ett företag behöver du inte se det som ett misslyckande om det första företaget inte blir så framgångsrikt. Det finns många exempel på detta. Ingvar Kamprad startade med att sälja tändstickor, frön, gratulationskort, juldekorationer, och pennor. Det tog fyra år av kreativ process innan han började sälja möbler och inredning.