Så fungerar rutavdrag
Rutavdrag – så fungerar det
- Förkortningen RUT står för Rengöring, Underhåll och Tvätt. Tillsammans med ROT-arbeten brukar man kalla dessa för HUS-tjänster eller hushållsnära tjänster. Man talar om rotavdrag och rutavdrag.
- Om du startar eller driver ett städföretag så kan du utföra HUS-tjänster eller hushållsnära tjänster åt en kund i hans eller hennes bostad. Kunden betalar bara 70 eller 50 % av arbetskostnaden. De olika procenttalen beror på kundens ålder. Mer om detta i en annan artikel på denna sajt. Du får resten utbetalt från Skatteverket och begär denna utbetalning själv. Skattereduktionen gäller bara arbetskostnaden (alltså inte kostnader för material, utrustning, resor, restid etc.) Så fungerar det rutavdrag.
- Rutavdrag fungerar bara om det är en privatperson som du jobbar åt. Företag kan inte göra rutavdrag. Du kan inte utnyttja rutavdrag om ett försäkringsbolag, stat, kommun eller landsting betalar hela eller delar av dina tjänster. Kunden måste vara minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Kunden måste vara bosatt i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 % av sin totala inkomst. Ett dödsbo kan få rutavdrag för sådant arbete som utförs före dödsfallet. Så fungerar rutavdrag när det gäller privatpersoner resp. företag.
- För att du och din kund ska kunna utnyttja rutavdrag måste kunden helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Även fritidshus, andelslägenhet, en stuga som kunden äger eller hyr för kortare eller längre tid eller en bostad som din kund har utomlands räknas som bostad. Kunden behöver inte äga bostaden som han eller hon bor i för att ha rätt till rutavdrag. Om kunden har dubbel bosättning räknas båda bostäderna som bostad. Kunden kan även få rutavdrag för arbete i sina föräldrars bostad om kunden har betalat för arbetet men det går inte om det gäller din kunds vuxna barns bostad.
- När din kund begär preliminär skattereduktion hos Skatteverket behöver han eller hon ha en faktura på det jobb som du eller ditt städföretag utfört. Det enklaste är att du utgår från en färdig fakturamall som du kan hämta hem gratis från nätet. Det finns många sådana möjligheter. Du kan ladda ner en gratismall på foretagande.se.
- Du som leverantör och din kund har ett delat ansvar när det gäller att bedöma om typen av arbete som ska utföras ger rätt till rutavdrag. Jag rekommenderar att du avtalar med din kund att det är kunden som har ansvaret om avdraget inte godkänns av Skatteverket. Ja, så fungerar ett rutavdrag.
- Du måste ha F-skatt eller A-skatt. Om du är leverantör med F-skatt så är det du som fakturerar kunden och gör rutavdrag när du fakturerar. Om du har A-skatt så är det kunden som gör ett rutavdrag som motsvarar den arbetsgivaravgift som kunden redovisar i den förenklade arbetsgivardeklarationen. Om du är registrerad utanför Sverige och arbetet utförs utanför Sverige krävs inte att du ska ha svensk F-skatt. Däremot måste motsvarande krav vara uppfyllda för dig i det land du är registrerad och jobbar. Du får inte vara närstående till kunden.
- Genom att det finns en övre gräns för vad din kund får dra av så gäller det att du försäkrar dig om att det finns tillräckligt avdragsutrymme hos din kund. Skatteverket kollar detta innan de betalar ut pengarna till dig eller ditt företag. Om din kund har genomfört en stor ombyggnad av sin bostad samma år så kanske han eller hon har utnyttjat det fulla HUS-avdraget för ROT-tjänster. Du bör ställa denna fråga om du erbjuder någon form av RUT-tjänster. Du kan t.o.m. föreslå att kunden begär ett intyg från Skatteverket som visar hur stora kundens skattereduktioner varit tidigare under samma år. Du har inte rätt eller möjlighet att kolla detta direkt. Det måste kunden själv begära från Skatteverket. Kunden kan även hämta denna uppgift genom att logga in på Skatteverkets hemsida.
- Om du skickar en faktura till kunden där du dragit av 50 eller 30 % av arbetskostnaden och det senare visar sig att han eller hon inte får någon skattereduktion så är kunden skyldig att betala dig mellanskillnaden. För säkerhets skull kan du skriva in detta i ett avtal er emellan innan du påbörjar jobbet.
- Varken ditt städföretag eller kunden behöver ligga ute med pengar i onödan. Om du utför en städtjänst exempelvis mitt under året så gör kunden en s.k. preliminär skattereduktion av arbetskostnaden. Du, som utfört städtjänsten, kan omedelbart begära att få ut dina pengar från Skatteverket. Om allt är i sin ordning betalar Skatteverket ut pengarna så snart din kund betalat för fakturan som han fått från dig. För att begära utbetalning för utfört arbete som ger rätt till rutavdrag går du bara in på Skatteverkets hemsida och söker på ”utbetalning RUT-arbete” och följer instruktionerna. När året är slut gör kunden sin deklaration och begär i samband med den sin definitiva skattereduktion. Skulle kunden av någon anledning få ett nej så är du skyldig att betala tillbaka den summa som du fått från Skatteverket. Då blir det i stället din kund som ska betala dig samma summa enligt ovan.
- Om kunden tycker att processen med rutavdrag verkar krånglig så kan du rekommendera kunden att gå in på Skatteverkets hemsida för att dels få nödvändig information, dels där kunna räkna ut hur mycket RUT-avdrag han eller hon kan ha rätt till.
- Jag hoppas att detta gav den information du sökte för så fungerar rutavdrag.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: