Städservice utvecklas -Det händer mycket inom städservice
Det händer mycket inom städservice – Trender inom städservice
Hela städbranschen och mycket inom städservice håller på att förändras. Här är några tydliga trender som syns redan i dag.
Städyrkets status har stärkts
Enligt Fastighetsförbundet gäller inte längre den gamla synen att städaren med skurhinken dyker upp på kvälls- och nattetid. Det finns en stor förståelse för att städservice är ett serviceyrke och miljöjobb att leva på och arbetet innehåller alltmer vidgade uppgifter och ansvar. Arbete i grupp blir vanligare och kvälls- och nattstäd hör till undantagen. Arbetsredskap och rengöringsmedel utvecklas ur miljö- och teknisk synpunkt och kvalitetssäkring blir mer och mer en del av seriösa städföretags städservice.
Städservice blir mer strukturerad
Städservice sker mer och mer efter en strukturerad plan som visar hur hela processen ska gå till. Ofta vill man börja med att utföra en grundlig genomgång av det som ska städas. Man vill lyfta standarden på lokalernas miljö till en viss nivå och därefter, med mindre återkommande insatser, behålla den nivån.
Kvalitetskontrollen av städservice blir mer professionell
Tiden är förbi när uppdragsgivaren/kunden lite slumpmässigt drar sitt finger uppe på dörrkarmar och liknande för att kolla hur mycket damm som finns kvar. Nu följer man detaljerade checklistor för att genomföra kvalitetskontrollerna där man kan pricka av att allt är gjort på ett professionellt sätt.
”Grön” städning
Både privatpersoner och företag är miljömedvetna. Det gäller för städföretagen att välja rengöringsmedel som är miljövänliga vid användandet, att de har framställts på ett miljöanpassat sätt och att de transporteras från råvarustadiet till slutkonsumenten på ett klokt sätt med tanke på miljön. Städservice ska ske på ett så resurssnålt sätt som möjligt. Med en genomtänkt städning ur miljösynpunkt kan en städare göra väsentliga besparingar av energi, vatten och avfall samt på det transportarbete som krävs till och från den lokal som ska städas.
Ökad datorisering i samband med städservice
Om du tänker driva ett städföretag professionellt kommer du behöva ha grundläggande kunskaper inom IT. Detta är en förutsättning för att du ska kunna göra kalkyler, fakturera, göra utbetalningar till de som hjälper dig, sammanställa underlag till Skatteverket för att få ut RUT-avdragen, bokföring, deklarationer etc. etc.
Specialiseringen ökar
Utvecklingen går från att ”alla städare gör allt” till ökad specialisering inom olika nischer som t.ex. mattrengöring, gardinrengöring, fönsterputs, byggstädning etc. Med detta följer även utvecklingen av specialmaskiner och specialutrustning för dessa olika nischer.
Städyrket blir mer kvalificerat
Allt det som beskrivs ovan gör att städyrket blir mer och mer kvalificerat. Som städare eller som ansvarig för ett städföretag måste du veta hur ett städservice bör planeras och organiseras på bästa sätt, hur en kvalitetskontroll går till och du måste känna till aktuella miljökrav och vilka lagar som måste följas inom städbranschen.
Städföretagen gör så mycket mer än bara levererar städservice
Fler och fler städföretag erbjuder även andra tjänster än renodlad städning. De städföretag som jobbar med kontor och andra kommersiella lokaler erbjuder i högre utsträckning s.k. ”Facility Services”. Med Facility Services menar man alla de kringtjänster som ett företag behöver för att kunna arbeta effektivt med sin kärnverksamhet. De städföretag som i första hand jobbar med bostäder breddar också sitt utbud på flera sätt. Denna utveckling beskriver jag mer detaljerat i bokens slutord.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: