Hitta de bästa medarbetarna inom städbranschen
Så hittar du bästa medarbetarna inom städbranschen
Om du väljer att jobba ensam, att ha ditt eget företag och slippa arbetsgivaransvar, diskussioner med anställda, inbetalning av andras sociala avgifter etc. kan du hoppa över denna artikel.
Men om du har ambitioner att ditt företag ska växa och att du ska ha möjlighet att åta dig större och därmed mer utmanande uppdrag då kommer du snabbt att bli beroende av att antingen anställa eller jobba tillsammans med underentreprenörer. Och det är inte lätt att anställa bra medarbetare till städbranschen.
Om du ska anställa personer inom städbranschen bör du börja med att skriva ner en kortfattad kravprofil. Det behöver inte vara någon detaljerad arbetsbeskrivning utan bara några kortfattade punkter, t.ex:
- Erfarenheter av städbranschen från städning av bostäder eller kommersiella lokaler
- Körkort och ev. tillgång till egen bil
- Viss arbetsledarerfarenhet
- Social kompetens
Jag fick en gång frågan från tidningen Veckans Affärer vilket problem jag tyckte var det allra svåraste och viktigaste när man driver en verksamhet och jag svarade omedelbart att anställa rätt personer. Med rätt personer anställda får du nöjda kunder som återkommer, du får en bra stämning internt på företaget och du slipper jobbet och kostnaderna med alltför många byten. Inom många företag gör man då och då mätningar både av hur medarbetarna trivs på sin arbetsplats (NMI=Nöjd Medarbetar Index) och hur nöjda kunderna är med företagets tjänster (NKI = Nöjd Kund Index).
Det är slående hur dessa två mätvärden pekar åt samma håll. De företag där medarbetarna trivs har oftast även nöjda kunder. Det gäller i stort sett inom alla områden, bl.a. städbranschen.
Sätt inte bara in en annons eller kontakta Arbetsförmedlingen. Utnyttja ditt nätverk, kontakta leverantörer av städutrustning och städmaterial, kontakta alla du känner inom städbranschen, lyssna med dem som du redan har anställda om de har någon som de kan rekommendera. Många studenter på högskolor vill ha extrajobb och kan ställa upp och städa under de tider av dygnet då de inte har undervisning. Om du hittar någon bra student som går i första årskursen så är chansen stor att du får behålla honom eller henne under flera år.
Genomför anställningsintervjuer med flera tänkbara kandidater. Dels får du fler att välja mellan, dels lär du dig mycket på själva intervjuandet.
Frågor som du kan ställa i en intervju inom städbranschen
I allmänhet vet den som ska intervjuas väldigt lite om det företag som du har. Det kanske är nystartat och framför allt vet inte den som intervjuas vilka ambitioner du har för framtiden. Börja därför med att berätta om hur företaget ser ut och vilka framtidsplaner du har. Då har den, som ska intervjuas, lättare att berätta om sig själv och hur han eller hon kan passa in på bästa sätt.
Här kommer några exempel på frågor som du kan ställa:
- Berätta om dig själv, både som städare och om dig som person.
- Nu när du hört om mina planer och framtidsutsikter, berätta hur du anser att du med din bakgrund och dina erfarenheter skulle passa in och bidra till framgång.
- Berätta om ditt svåraste städuppdrag som du varit engagerad i och hur du löste det.
- Varför söker du detta jobb?
- Har du sökt många andra jobb?
- Vad är det inom städbranschen som intresserar dig mest? Är det att organisera jobbet, att ansvara för själva genomförandet eller att jobba tillsammans med andra i ett team?
- Vad jobbade du mest med i ditt nuvarande/tidigare jobb?
- Var ser du dig själv om 5 (eller 10) år? Vill du fortfarande jobba inom städbranschen?
- Beskriv dig själv i termer som avser personlighet, styrka och svagheter.
- Hur skulle de som du har jobbat tillsammans med beskriva dig?
- Vilken typ av människor gillar du mest att jobba tillsammans med?
- Vad tyckte du bäst om i ditt tidigare jobb?
- Vad har du lärt dig i ditt föregående jobb?
- Hur reagerar du när du måste jobba med en strikt ”dead line”?
- Kan du ge några referenser som jag kan kontakta?
När du väl gjort en utvärdering och kommit fram till vem eller vilka du vill anställa är det viktigt att ni skriver ett anställningsavtal. Det finns mallar för anställningsavtal som du kan ladda ner gratis på nätet. Googla på ”anställningsavtal mall” så hittar du flera alternativ.
Hur mycket ska du betala? Det måste du skaffa dig en egen uppfattning om med utgångspunkt från i vilken region du jobbar och vilka typer av städuppdrag du erbjuder. Visst stöd när det gäller hitta rimliga löner inom städbranschen kan du få genom att googla på ”lönestatistik städare”.
När anställningen är klar och ni börjar jobba ihop är det viktigt att du tar väl hand om din personal. Informera ofta och öppet om företagets planer, nya uppdrag, lönsamhet och ev. problem. Tala mycket om företagets kultur och vilka kännetecken du anser att företaget bör stå för. Låt inte dessa diskussioner fastna enbart i frågor som handlar om arbetstider, matraster och ev. personalförmåner.
Diskutera gärna etiska frågor, hur man bör uppföra sig i samband med uppdrag, hur man bäst tillmötesgår kunderna, kvalitetskrav, kvalitetssäkring, säkerhet, tystnadsplikt m.m. Lyssna och låt samtliga anställda komma till tals i diskussionerna. Möjligheten att få alla att stå för en gemensam företagskultur är en av de största fördelarna med att ha anställd personal framför att anlita underentreprenörer.
Det bästa sättet att informera om och plantera den företagskultur som du vill stå för är att kontinuerligt vidareutbilda och träna din personal inom olika områden av sitt yrke.
Du får en mer kvalificerad personal och chanserna är betydligt större att de blir lojala mot företaget och dess värderingar och därmed inte blir benägna att hoppa av till andra företag utan stanna både inom städbranschen och i ditt företag.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: