Erbjud din webbkurs gratis – så gör du enklast
Tjäna på att sprida mycket kunskaper och erfarenheter
Tidigare pratade man mycket om affärshemligheter. Man var noga med att inte ge ut de metoder man använde för sin verksamhet. Detta har ändrats radikalt. Jag tror att man tjänar på att sprida mycket av sina kunskaper och erfarenheter.
Här kommer ett tydligt exempel på detta. Gå in och besök Bookboons hemsida. Det är världens största e-boks-förlag. De har över 1000 titlar som alla är gratis att ladda ner och för närvarande görs fler än 42 miljoner ned-laddningar per år. Många av de e-böcker som de ger ut behandlar ämnen som liknar de jag skriver om i mina böcker.
Varför berättar jag om detta? Det är ju en konkurrent till min verksamhet. Jo, i det långa loppet är jag övertygad om att man ska ge bort bra och saklig information – även när det på kort sikt kan ge negativa effekter för den egna verksamheten. På min webbsida www.tipsom.se finns ett tiotal olika tipsbrev som innehåller information om olika drömjobb. De är gratis och laddas ner flitigt hela dygnet runt. Jag ser att det ger lojala och återkommande besökare som så småningom kanske köper mina böcker.
Nu återkommer jag till det allra första webbkursavsnittet som du skapar.
Även om det innebär en hel del jobb för dig när du skapar din första webbkurs så är min rekommendation att du ger ut din webbkurs gratis. Trots att du kanske skulle kunna sälja din information som en del av en bok, e-bok eller en betald webbkurs så gör det rätta – ge bort din webbkurs gratis! Dessutom helst på ett sådant sätt så att det är lätt för en mottagare att sprida informationen vidare till andra, som även då sker gratis.
Genom att på det viset visa vad du kan har du chansen att bli betraktad som expert inom ditt område. Förhoppningsvis lyssnar man på dig med stort förtroende. Och här kommer det viktiga – sprid ditt webbkursavsnitt på ett sådant sätt att du automatiskt får e-postadresserna på de som beställer din gratiskurs. Dessa e-postadresser är värdefulla för de går till personer inom din viktigaste målgrupp. Det är ju personer som har ett intresse för ditt område och som söker mer information.
Det mest naturliga sättet att göra detta är att du berättar om att du ger ut din webbkurs gratis på olika digitala plattformar – din egen hemsida/blogg om du har en och på de sociala medier där du är, eller kan tänka dig att bli aktiv, t.ex. Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram och Pinterest.
Du kan se ett exempel på hur jag har gjort på min hemsida www.tipsom.se. Du hittar där några exempel på att besökare kan ladda ner en webbkurs gratis. Klicka på en av dem. Då kommer du till en välkomstsida som beskriver kursens innehåll. Om du vill gå vidare därifrån och följa kursen fordras att du registrerar dig med ditt förnamn och din e-postadress.
När du fyllt i ditt namn och din e-postadress och klickar på knappen så får du ett e-postmeddelande till din dator med länken till kursen. Pröva – det är helt ofarligt.
Du kan på ett enkelt sätt göra på samma sätt för din egen del. Om du har en hemsida eller blogg så skapar du en s.k. landningssida där du erbjuder din webbkurs gratis. Har du ingen hemsida/blogg så kan du skaffa dig en domän och ladda ner WordPress för att bara skapa en landningssida.
Använder du WordPress så har du tillgång till en mängd olika tillägg (plugins) och jag använder mig av tillägget ”Contact Form 7” för att samla in e-postadresserna. Med detta tillägg är det enkelt att på landningssidan lägga in möjligheten för besökare att fylla i sitt namn och e-postadress för att registrera sig för webbkursen. När de gjort det så får de själva ett e-postmeddelande med länken till webbkursen som i exemplet ovan.
Samtidigt får du själv ett e-postmeddelande om att de anmält sitt intresse och därmed får du även besökarens e-postadress.
Detta är e-postadresser till dina presumtiva kunder och utgör starten på ditt effektivaste marknadsföringsverktyg – din e-postlista. Lycka till med att ge ut din första webbkurs gratis!
De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.
Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:
Ett axplock ur innehållet
- Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
- Använd dig av program som du redan har
- Så börjar du bygga din kundlista
- Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
- Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
- Inspiration från 15000 gratiskurser
- Så skapar du din kursplan
- Filma som ett proffs med enkel utrustning
- Så skapar du garanterat hög kvalitet
- Så säljer du dina webbkurser
- 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser
Boken om att skapa egna webbkurser kostar
Adlibris 138:-
Bokus 150:-
BookOutlet: 233:-
Direkt från förlaget 88:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor
Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist
Bra köp! – 5 stjärnor
En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson
Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor
Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping
Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor
Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman
Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor
Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas
Läs mer om boken eller beställ här