E-brev kan kallas för nyhetsbrev, informationsbrev, tipsbrev, e-postmeddelanden m.m.
Fördelar med att skicka ut e-brev
I den här artikeln kallar jag alla dessa former för ett gemensamt namn, e-brev.
E-breven hade tidigare ett dåligt rykte. Många ansåg att man den vägen fick motta skräppost som man inte ville ha. Den kritiken har dock minskat i takt med att avsändare blivit mer noga med vilka lagar som gäller.
- Du kan skicka ut många e-brev alldeles gratis.
- Det är enkelt både för dig som avsändare och för mottagarna att hantera. Det är lätt att återkoppla för mottagarna.
- Det är snabbt. Du klickar på ”sänd” och det är hos mottagarna på några sekunder. Och mottagarna kan svara lika lätt och snabbt.
- Med en klok e-brevskampanj bygger du ditt varumärke på ett effektivt sätt.
- E-brevskampanjer är lämpliga att kombinera med andra marknadsföringsmetoder.
- Det är lätt att pröva olika strategier. Testa, mät och korrigera kontinuerligt.
- Du kan automatisera hela denna process med befintliga program som du kan hämta på nätet.
- Om du t.ex. använder dig av Mailchimp för dina utskick så är det gratis om du har en sändlista på upp till 2000 namn. Därefter kostar det.
- Eftersom mycket i marknadsföring bygger på repetition så är e-brev ett utmärkt verktyg. En lagom ström av e-brev skapar just denna repetitionseffekt hos dina presumtiva kunder.
- Mottagaren måste ges möjlighet att på ett enkelt sätt kunna avbeställa fortsatta utskick. Är mottagaren inte intresserad så tjänar varken han eller du på att utskicken fortsätter.
- Miljövinsten är uppenbar. Du använder inte papper, klisterkuvert eller fysiska transporter.
Finns det några nackdelar med e-brev?
- Svarsprocenten brukar i allmänhet vara lägre vid e-brevsutskick än vid utskick av direktreklam med vanliga brev.
- Det finns en risk att även sådana nyhetsbrev, som mottagare vill ha, fastnar i spamfilter och därför aldrig läses.
- En mottagare kan mycket lätt, kanske av misstag, avvisa ett e-postmeddelande som han eller hon egentligen är intresserad av.
- Många är trötta på att få för mycket information som e-post.
För mig är fördelarna betydligt större än dessa nackdelar.
De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.
Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:
Ett axplock ur innehållet
- Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
- Använd dig av program som du redan har
- Så börjar du bygga din kundlista
- Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
- Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
- Inspiration från 15000 gratiskurser
- Så skapar du din kursplan
- Filma som ett proffs med enkel utrustning
- Så skapar du garanterat hög kvalitet
- Så säljer du dina webbkurser
- 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser
Boken om att skapa egna webbkurser kostar
Adlibris 138:-
Bokus 150:-
BookOutlet: 233:-
Direkt från förlaget 88:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor
Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist
Bra köp! – 5 stjärnor
En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson
Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor
Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping
Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor
Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman
Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor
Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas
Läs mer om boken eller beställ här