En färdig affärsplan
Varsågod – här får du en färdig affärsplan
Jag presenterar här ett exempel på en färdig affärsplan för ett managementkonsultföretag som du kan ha som utgångspunkt när du gör din egen affärsplan.
Affärsplan för ”ABC Management Consultants AB”
Sammanfattning av en färdig affärsplan:
ABC Management Consultants AB ska erbjuda konsulttjänster inom följande områden:
- Strategi-, organisations- och myndighetsutveckling
- Verksamhetsstyrning
- Ledning och organisation
Strategi-, organisations- och myndighetsutveckling
Detta konsultområde innebär att företaget i första hand arbetar åt ägare, styrelser, VD, och övriga ansvariga chefer. Vi hjälper våra uppdragsgivare att fatta rätt beslut i externa vägvalssituationer, att utveckla verksamheten och att genomföra förändringar. I arbetet ingår bl.a.
- Strategival för statliga företag, myndigheter, landstingsägda organisationer, kommuner och förvaltning
- Omvärldsbevakning
- Kundvärdestrategier
- Effektivitetsstrategi och verksamhetsförbättring
Verksamhetsstyrning
Det innebär att företaget hjälper och stöttar en företags-, myndighets- eller organisationsledning att inrikta och samordna sin verksamhet så att vision och strategisk inriktning kan realiseras.
Inom verksamhetsstyrningen erbjuder företaget stöd och hjälp inom bland annat följande områden:
- Kartlägga förändringsbehov
- Analysera verksamhetens styrkor och svagheter
- Föreslå företagsanpassade ledningsprocesser inklusive ledning, samordning och uppföljning
- Implementera effektiva IT-system inom lednings-funktionen
- Införa styrmodeller och rutiner som tar hänsyn till kunder, medarbetare, ekonomi och tillväxt
Ledning och organisation
Inom detta område är det företagets uppgift att skapa handlingskraft i organisationer genom att initiera hög utväxling på insatser som gagnar både organisationens och medarbetarnas utveckling. Det kan avse att forma en organisation som speglar ägarens direktiv och en tydlig ansvarsfördelning som underlättar styrningen. En annan viktig förutsättning är att utveckla kompetens, organisationskultur och ledningsformer som ger handlingskraft. Lednings- och organisationsfrågor är därför ofta integrerade delar av arbetet med företagets strategi- och verksamhetsstyrning.
Inom Ledning och Organisation erbjuder företaget att medverka inom bland annat följande områden:
- Förslag till organisation
- Definiera befattningar och ansvar
- Initiera processer som leder till en gemensam företags-kultur
- Effektivisering och utveckling av ledningsgrupper
- Utveckling av organisationer
- Initiera och leda processer och projekt för medar-betarnas kompetensutveckling
Vision
ABC Management Consultants AB ska bli ett av Sveriges 10 ledande konsultföretag ur kvalitetssynpunkt som riktar sig till offentlig sektor. Inom två år ska företaget ha fem konsulter med gedigen och flerårig erfarenhet av managementkonsultuppdrag för statligt ägda verksamheter samt kommuner och landsting.
Mission
ABC Management Consulting AB ska om fem år vara en attraktiv uppköpskandidat för ett av de stora management-konsultföretagen som vill etablera sig som leverantör av konsulttjänster till den offentliga sektorn i Sverige.
Värderingar
Vi tar oss an varje nytt uppdrag förutsättningslöst. Vi utgår från en helhetssyn på våra kunders verksamhet och omvärld. Genom att involvera och engagera många i vår kunds organisation, skapar vi handlingskraft som stannar kvar. Vi hjälper våra kunder att själva nå sina mål.
Organisation
VD och Senior Consultant: Gustaf Gustafsson
Gustafsson har arbetat som IT-konsult åt statligt ägda och privat ägda bolag i sju år. Utbildning: Industriell ekonomi och organisation KTH, Stockholm och The Corporate Governance Programme vid London Business School, Storbritannien.
Junior Consultant och ekonomiansvarig: Hans Hansson
Hansson har arbetat som HR-konsult främst åt landsting och kommuner i 8 år. Utbildning: Genomgått ett flertal kurser i HR, ekonomi- och personaladministration arrangerade av olika kurs-arrangörer.
Research Assistant: Ivar Ivarsson
Ivarsson är nyligen utexaminerad från Handelshögskolan i Stockholm.
Nätverk
Företagets medarbetare har genom medlemskap i olika branschföreningar och branschorganisationer ett väl utbyggt nätverk, både med tänkbara kunder och med möjliga samarbetspartners.
Marknad
ABC Management Consulting AB riktar sig i första hand mot statligt ägda verksamheter, landsting och kommuner. Vi kommer att nå dessa genom personlig bearbetning av tidigare kontakter och genom att bevaka och besvara offertförfrågningar som offentliggörs enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU).
I Sverige finns nästan 500 myndigheter, 44 universitet och högskolor, ca 40 statligt hel- eller delfinansierade forskningsinstitut och omkring 90 statligt ägda företag. Vi har gjort en noggrann genomgång av våra konkurrenters ambitioner och erfarenheter. Få managementkonsultföretag satsar i dag målmedvetet på att erbjuda tjänster till den offentliga sektorn. Vi är därför övertygade om att vi kan ta en betydande del av denna marknad.
Tjänster
Vi kommer i första hand erbjuda konsulttjänster inom
- Strategi-, organisations- och myndighetsutveckling
- Verksamhetsstyrning
- Ledning och organisation
Se inledningen av denna affärsplan.
Prissättningsmodeller
ABC Management Consulting AB kommer att debitera konsulttjänsterna enligt två olika modeller:
- Löpande räkning, dvs. arvode per debiterad timme.
- Fast pris för de uppdrag som går att definiera och beskriva på ett entydigt sätt innan igångsättning.
Debiteringsformen ”löpande räkning med tak” kommer att undvikas.
Konkurrens
Det finns i dag väldigt få managementkonsultföretag som i första hand fokuserar på verksamheter som ägs av stat, landsting eller kommuner. Inom denna sektor har ABC Management Consulting AB en väl dokumenterad bakgrund och erfarenhet som det gäller att utveckla innan konkurrenterna satsar inom samma område.
En trång sektor kan i framtiden bli att rekrytera erfarna konsulter som behärskar denna marknad. Vår uppfattning är att det finns kompetenta personer som i dag är anställda inom offentlig sektor och som efter ett antal år kan känna för att röra på sig och gå över till privat sektor. Vi kommer bl.a. erbjuda delägarskap i företaget vilket bör vara intressant eftersom vi avser att sälja företaget om ca fem år.
Mål på kort sikt
Vårt mål är att under första verksamhetsåret nå en omsättning på 2 miljoner kronor.
Vi kommer att nå detta mål om samtliga medarbetare har en debiteringsgrad på 65 % dvs. att 65 % av tillgänglig arbetstid debiteras uppdragsgivare och resten används för marknadsföring, egen utveckling och administration.
Vi ska senast under tredje kvartalet ha flyttat in i externt kontor. Till invigningen av det nya kontoret kommer ca 100 presumtiva kunder att inbjudas.
Vi ska under första verksamhetsåret hålla föredrag på minst tre ställen där våra presumtiva kunder kan förväntas närvara.
Mål på lång sikt
Företaget ska vara säljbart inom fem år
Vi ska av den offentliga marknaden uppfattas som ett av de managementkonsultföretag som levererar hög kvalitet på våra uppdrag. Vi kommer kontinuerligt att låta genomföra NKI-mätningar (Nöjd Kund Index) genom att engagera ett externt intervjuföretag.
Kontinuerlig uppföljning av resultat
Samtliga medarbetares debiteringsgrad följs upp genom rapportering av använd tid i vårt datasystem. Vid möten en gång i veckan konstateras om någon medarbetare har svårt att uppnå sin debiteringsgrad och då beslutas gemensamt om nödvändiga åtgärder.
Marknadsplan
Våra marknadsföringsåtgärder består av:
- Uppsökande verksamhet och bearbetning av tidigare kunder och kontakter
- Kontinuerlig uppföljning av aktuella offertförfrågningar enligt LOU
- Årlig konferens för personer inom offentlig förvaltning där vi själva och någon externt engagerad föredragshållare berättar om de senaste trenderna och utvecklingen inom management.
Strategi
Vi kommer att skriva artiklar om genomförda uppdrag, om trender och utvecklingstendenser inom management. Särtryck av artiklarna kommer att skickas ut till presumtiva kunder.
Vi är övertygade om att skrivandet av artiklar dessutom kommer att resultera i att vi blir anlitade som föredragshållare i olika sammanhang och det i sin tur kan leda till förfrågningar om uppdrag.
Finansiering
I uppstartningsfasen kommer vi att arbeta från två rum i VD:s egen bostad. Vi kommer att använda oss av de datorer som vi redan äger privat. Den enda investeringen som kommer att göras i uppstartningsfasen är att anlita en webbdesigner för vår nya hemsida. Denna investering kommer vi att bekosta med privata sparade medel. Fokus kommer i början att ligga på att få igång uppdrag och därmed vinster och likviditet. När ekonomin tillåter kommer vi att flytta till ett externt kontor vilket då kommer medföra investeringar i nya kontorsmöbler och kontorsutrustning.
Risker
Vår största risk är snabbheten. Vi, och förmodligen också våra konkurrenter, inser att den marknad som vi fokuserar på är stor och intressant. Risken är att våra konkurrenter som har större ekonomiska muskler kan agera kraftigare med marknadsföring. Vi avser dock att möta denna konkurrens med vår snabbhet och flexibilitet.
Detta var ett exempel på en färdig affärsplan som jag hoppas att du har nytta av när du gör din egen. Lycka till!