Vänta med din affärsplan!
Jag tror inte Ingvar Kamprad hade någon affärsplan när han började
Vänta med att skriva din affärsplan!
Det är oftast en bra idé att sätta igång med det man instinktivt tror på. Skaffa kunder och jobba med företagets lönsamhet så fort som möjligt! Parallellt med detta kan man ta god tid på sig för att formulera sin affärsplan, helst ihop med kunderna, och med lönsamhetserfarenheterna som grund.
Ingvar Kamprad startade IKEA år 1943. I början sålde han tändstickor, frön, gratulationskort, juldekorationer och pennor. Inte förrän år 1947, alltså fyra år senare, började man sälja möbler och annan inredning på IKEA.
På motsvarande sätt startade Lars-Göran och Irene Blank år 1979 tillverkning av vedkapar, de s.k. Julakaparna. Först år 1984 utvecklades detta till Jula Postorder AB som i dag omsätter ca 7 miljarder med en helt annan affärsidé än vad man hade från början.
De hade ingen affärsplan
Jag är övertygad om att varken Ingvar Kamprad eller paret Blank hade någon affärsplan när de startade. I vilket fall kan det inte ha stått något om möbelförsäljning i Kamprads plan eller postorder i paret Blanks plan. De testade vad kunderna efterfrågade och vad som var lönsamt. På det sättet växte så småningom deras framgångsrika affärsidéer fram.
Fyra av fem nya jobb i näringslivet har skapats i småföretag under de senaste 20 åren (Organisationen Företagarna).
Nästan 70 procent av Sveriges befolkning mellan 18 och 30 år kan tänka sig att bli företagare (Verksamt.se).
I Sverige – vårt lilla land – har flera företag startat där man skapat jobb, fått nöjda kunder och gett ett gott rykte för svensk företagsamhet över hela världen. IKEA, ABBA, Skype och Spotify är bara några exempel som direkt sätter igång fantasin om vilka möjligheter det finns.
Hur gör de som lyckas med eller utan affärsplan?
Det handlar denna inspirationsbok om.