Skapa passiva inkomster genom att starta podcast
Starta podcast och få full flexibilitet
Här kommer ytterligare ett sätt att skapa en passiv inkomst, starta podcast. En podcast kan man säga är en digital variant av ett radioprogram med några tydliga skillnader.
Om du startar podcast har du full flexibilitet. I ett traditionellt radioprogram måste du i allmänhet följa ett manus som producenten levererar. Om du startar podcast har du full frihet att prata om precis vilket ämne som helst. Om du är en oberoende podcastare så har du således full kontroll över allt.
Den lyssnarkrets som du har möjlighet att nå är nästan gränslös. Du kan locka lyssnare över hela världen. En motionär som springer i skogen eller en affärsman som sitter i väntsalen på en flygplats har i princip lika stor chans att lyssna på dig från din podcast. Detta ger stora möjligheter. Jag menar inte att du behöver ha som mål att få jättestora lyssnarskaror. Men jag betonar detta för att visa att podcasting kan bli en väsentlig passiv inkomst för dig.
En podcast är vanligtvis egenproducerad vilket betyder att du måste investera i egen utrustning. Det handlar om hörlurar, bra mikrofonutrustning, övrig inspelningsutrustning och kanske nödvändiga inredningsdetaljer för din hemmastudio.
Skapa passiva inkomster genom att starta podcast
Det finns flera sätt att skapa passiva inkomster från din podcast. Ett sätt är att du laddar upp en podcast på din egen hemsida eller blogg. Då kan du skapa passiva intäkter genom att du tillåter annonsering på hemsidan och podcasten gör att du får många besökare.
Ett annat sätt är att du arbetar med affiliate-marknadsföring på din hemsida eller att du berättar om varor och tjänster i din podcast. Ju större antal lyssnare du har desto lättare är det att få företag att vilja sponsra din podcast. Företag kan betala dig för att du informerar om utvalda produkter i din podcast. Detta kan ske per avsnitt eller att ett företag stödjer hela ditt podcastprogram.
I början av din verksamhet kommer dina intäkter inte vara passiva eftersom du säljer den tid du levererar i din podcast. Men när intäkterna börjar löpa in kontinuerligt från dina avsnitt så har du skapat en passiv intäkt.
Att starta en podcast är inte svårt. Om du har den nödvändiga utrustningen så kan du sätta igång omedelbart. Det första steget är att du tecknar ett avtal med en podcastplattform. Det finns många företag som erbjuder sådana plattformar. Några av dem är gratis och andra har en månadsavgift. Om du inte vill satsa så mycket i början så kan du starta med ett gratisalternativ. Det ger dig möjlighet att prova dig fram så att du får erfarenhet av denna typ av verk-samhet.
Här kommer några praktiska råd hur du ska lyckas med din podcast:
Det är viktigt att du hittar en egen nisch och att du håller dig till den. Om du lyssnar på de mest populära podcastar som finns så kommer du inse att de flesta har starkt nischade innehåll. Det är mycket lättare att få lojala följare om du håller dig till ett specifikt område. Om det är en alltför allmänt hållen podcast där du talar om för många vitt skilda ämnen så kommer dina lyssnare snart att lämna dig.
Ta gärna upp frågor från dina lyssnare i din podcast. Det är en bra metod för att engagera dina åhörare och få dem att vara interaktiva. Visa att du verkligen lyssnar på dina följare och deras tankar.
Du bör ha en bra balans mellan allmängiltig värdefull information och information om de varor och tjänster som sponsrar dig. Om du tjatar för mycket om dina produkter kommer dina lyssnare lämna din podcast och hoppa över till någon annan.
Utrustningen
Investera i inspelningsutrustning av hög kvalitet. Om du jobbar med för dåliga grejer kommer dina åhörare inte tycka att du satsar på allvar. Du ska försöka ha bästa tänkbara utrustning och du ska leverera högsta möjliga ljudkvalitet i din podcast. Om du har ett bra ljud så betyder det också att dina åhörare kan dela podden på sociala medier utan problem.
Gör upp ett enkelt periodiskt schema för dina podcasts som du följer noga. Dina lyssnare vänjer sig då vid att det kommer ett nytt avsnitt t.ex. varje torsdag eller den första i varje månad. Med schemat och periodiciteten skapar du förväntningar och visar att du är uthållig, ordningsam och menar allvar med din podcast. Det visar att du vill fortsätta, vilket både lyssnare och eventuella annonsörer vänjer sig vid och gillar. Genom att dina lyssnare använder en podcastapp i sin telefon kommer de att automatiskt få en avisering så snart du släppt nästa avsnitt.
Gör upp ett enkelt schema för publicering av dina podcastavsnitt. Då vet dina lyssnare när de ska lyssna på dig och de vet när de ska återvända nästa gång.
Försök hitta andra podcastare som är aktiva inom samma nisch som du och fråga dem om de är villiga att samarbeta med vissa inslag. Det är bra sätt att stötta och utveckla varandra.
Se till att du får kontakt med potentiella sponsorer för din verksamhet. Du måste ha mod att ta direktkontakt med olika intressenter och fråga om de kan tänka sig att stödja din verksamhet. Du kan också publicera dina podcastavsnitt på någon plattform som säljer reklam så att du får del av intäkterna, som t.ex. https://www.acast.com/en/publishers.
Vill du läsa mer om hur du kan skapa passiva inkomster? Klicka i så fall här så kommer du till en bok som jag skrivit om detta.