Internettjänsterna har hållit måttet
Internettjänsterna har till stora delar hållit måttet
Sammantaget ser vi här bilden av ett Sverige där digitaliseringen har satts på prov och internettjänsterna har till stora delar hållit måttet. Internettjänsterna har under pandemin inneburit möjligheter, även om det digitala livet inte varit lika för alla. Vi kan se att framför allt de yngre har ett socialt behov som möten via Zoom och chattappar inte har kunnat tillfredsställa. De äldre – åtminstone de som använder internet – har varit mer positiva och på många områden kommit i kapp de yngre åldersgrupperna. Bland de arbetande har internet gjort att hemarbete kunnat fungera, om än inte för alla.
Sociala medier
Användningen av sociala medier har ökat, och nu nyttjar nära 9 av 10 internetanvändare sociala medier. Även den dagliga användningen av internettjänster har ökat stadigt under pandemin.
Man har frågat Sveriges internetanvändare vilka sociala medier man använder, och hur ofta. De sociala medier som man har frågat om är Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Tiktok, Twitch, Reddit, Pinterest och Linkedin.
Resultatet kan kortfattat sammanfattas så här:
Facebook och Instagram är de i särklass största och båda dessa har dessutom ökat under år 2020.
(Källa: Svenskarna och internet 2020)
Hur ser framtiden ut?
Rapporten från Internetstiftelsen handlar om svenskarnas användning av internettjänster 2020 och 2021. Hur ser framtiden ut? Internetstiftelsen har tidigare analyserat orsakerna till att användningen av internet ökat kraftigt under den senaste tjugoårsperioden. Man pekar på tre huvudsakliga orsaker:
- Bredbandsutbyggnaden
- Den mobila revolutionen
- Sociala medier
Samtliga dessa faktorer har ökat och kommer under överskådlig tid framåt fortsätta att öka.
Den här boken handlar om möjligheterna att använda sociala medier för marknadsföring. En grundläggande fråga blir då vilka sociala plattformar som används mest i marknadsföringen. Vilka är fördelarna och vilka utmaningar väntar oss?