Marknadsföring i sociala medier – Välkommen
Intresset för marknadsföring i sociala medier är stort
96 % av Sveriges befolkning använder internet enligt den senaste rapporten från Internetstiftelsen. Nära 9 av 10 internetanvändare utnyttjar sociala medier och den dagliga användningen har ökat stadigt under pandemin. Därför är marknadsföring i sociala medier intressant.
Samtidigt är det många, både privatpersoner och företagare, som noterar att deras aktiviteter på sociala plattformar tar mycket tid.
Man frågar sig om man kunde ha använt den tiden på ett bättre sätt för att utveckla sin kärnverksamhet. Ett av målen som de sociala plattformarna har är att få oss att besöka och stanna länge på en plattform så det är fullt naturligt att det är lätt att vi lockas av allt underhållande som presenteras och som dessutom förnyas hela tiden.
En del människor ser negativt på att sociala medier används för marknadsföring. Man vill att dessa medier enbart ska vara till för socialt digitalt umgänge. Det är dock bara att acceptera att eftersom folk tillbringar så mycket tid på dessa medier så vill marknadsförarna naturligtvis även vara där. Vad jag bl.a. vill visa i denna bok är hur man bör sköta sin marknadsföring på sociala medier med hög etik och lyhördhet gentemot besökarna.
Jag har skrivit den här boken med råd och stöd från Jerker Pettersson, Podverkstan. Vi har testat och diskuterat många tankar som finns i boken. Min ambition är att presentera fakta och erfarenheter så att du kan fatta rätt beslut om vilka sociala plattformar du bör satsa på och använda dig av de olika möjligheterna på de effektivaste sätten. Jag vill helt enkelt ge dig underlag för att sköta din marknadsföring i sociala medier snabbt och lönsamt.
Boken om hur man marknadsför sig i sodciala medier är avsedd för dig som vill
marknadsföra dig i sociala medier som privatperson, företagare eller representant för någon typ av organisation
jobba som anställd eller konsult inom en organisation eller företag med marknadsföring i sociala medier
jobba inom en organisation och vill bli en kvalificerad beställare av konsulttjänster inom det här området.
Att lyckas med marknadsföring i sociala medier handlar mycket om att göra rätt prioriteringar. Jag tror inte att man ska ha ambitionen att vara aktiv på för många plattformar. Det kommer ta för mycket tid och du kommer många gånger tvingas leverera undermåligt innehåll.
Boken är uppbyggd som en steg-för-steg-process med följande steg:
I Steg I beskriver jag den ”chockdigitalisering” som vi upplevt under senaste tiden. Det är en fortsättning på den utveckling vi sett under många år och som dessutom fått en extra skjuts av pandemin. Utvecklingen ger ett unikt tillfälle att växa inom sociala medier från vilket stadium du än befinner dig. Jag anser att de flesta av oss nu ”måste” finnas på sociala medier.
För att lyckas måste du ha en tydlig strategi. Hur du lägger upp en framgångsrik sådan beskriver jag i Steg II. Här beskriver jag även hur du bygger ditt varumärke via sociala medier – steg för steg.
Sociala medier är fantastiska men du äger dem inte
Det material som du lägger ut på olika sociala plattformar kan styras och hanteras hur som helst av de olika plattformarna.
Vissa inlägg kan lyftas fram, andra kan nedprioriteras eller t.o.m. tas bort. Du har bara makt över det du publicerar på din egen webbsida. Därför går mycket av arbetet på sociala medier ut på att skicka trafik till din webbsida – den sida där du är kung. Det handlar Steg III om.
Överblicken av de sex mest använda social plattformarna, från Facebook till Linkedin, får du i Stegen IV – IX. För samtliga plattformar beskriver jag vad som är speciellt, grunderna för varje plattform och hur du kan använda dig av de olika plattformarna för din marknadsföring.
I Steg X berättar jag om hur du kan upprätta en egen plan för att lyckas, hur de olika plattformarnas algoritmer fungerar och hur du kan mäta resultat som ett underlag för din ständiga förbättring.
Slutordet handlar om hur du kommer i gång på rätt sätt och att du inte ska vara rädd för att pröva dig fram.
Boken innehåller många råd och tips. Det är bara att plocka ut de som passar dig bäst och satsa hårt på dem du väljer. Allt det jag redovisar har prövats av andra men det är du själv som har hela ansvaret för att du lyckas med det du genomför som en följd av innehållet i denna bok.
Att jobba med marknadsföring i sociala medier kan bli oerhört lönsamt. Du kommer dessutom in i en process som är rolig och där utvecklingsmöjligheterna är enorma.
Jag önskar dig lycka till! Hör gärna av dig om hur det går.