Detta är speciellt med Facebook
Här ska jag försöka sammanfatta det som är speciellt med Facebook
Är det värt den tid det tar?
Vad är speciellt med Facebook och är det värt för dig som småföretagare att finnas på Facebook? Det tar en massa tid som du kanske kan använda på ett bättre sätt för ditt företag.
Bra fråga! Svaren blir verkligen olika för olika företagare. En del struntar helt i Facebook oftast med argumentet att ”Det har jag inte tid med”. Andra finns på Facebook lite halvhjärtat. Man har en personlig profil och kanske en separat företagssida och man går in på Facebook då och då, främst för att man för tillfället inte har något brådskande som måste göras.
Så finns det en grupp småföretagare som har en tydlig strategi för sin närvaro och en väl utvecklad rutin för hur man kan sköta sin aktiva närvaro på ett rationellt och tidsbesparande sätt.
Funderar du på vilket av dessa alternativ du bör satsa på så ska jag i detta avsnitt ge dig underlag för att fatta ett sådant, förhoppningsvis väl underbyggt, beslut.
Facebook är störst
Det som är speciellt med Facebook är att Facebook är det största sociala nätverket i dag. När denna bok skrivs använder 1,79 miljarder personer Facebook varje dag. Det är inte bara ungdomar. 2/3 av användarna i Sverige är över 30 år gamla.
Satsar du på att vara aktiv på Facebook så bör du förbereda dig på att det tar tid. Att bygga upp en sida en gång för alla och sedan låta den vara kan bli mer skadligt än att inte finnas där alls. Du bör då och då publicera nytt material. Helst regelbundet och ju oftare, desto bättre.
Facebook är ett bra ställe för att testa idéer och skaffa recensioner och omdömen
Akta dig för att se Facebook som en enkelriktad säljkanal. Du bör i stället ställa frågor, komma med förslag och försöka hålla en diskussion i gång. Det är lätt att kommunicera på Facebook. Det går snabbt att nå ut. Det är enkelt för alla som är intresserade av det du håller på med att ge synpunkter, svara på andras synpunkter och kommentera – både positivt och negativt. Det är lätt för de som bara tittar in på dina Facebooksidor att följa en pågående diskussion.
Du kan hitta samarbetspartners
Facebook, liksom Linkedin, är utmärkta medier för att hitta samarbetspartners. Berätta om ditt behov och du kommer direkt att få alla möjliga förslag på hur du kan lösa det. Jag följer kontinuerligt några grupper på Facebook och Linkedin och det är slående att se all den hjälp och så många goda råd som hela tiden ges. Pröva! Du kommer att bli positivt överraskad.
Ett utmärkt sätt att ta hand om eventuell kritik
Dina kunder kommer att ha åsikter om din verksamhet. Förhoppningsvis är de positiva men det kan också komma negativa kommentarer. De som finns på Facebook och andra sociala medier kan vara grymma om du inte sköter dig. Värt att tänka på! Då är det viktigt att du finns med på Facebook så att du kan komplettera eller bemöta synpunkterna på ett effektivt och snabbt sätt när det är aktuellt.
Bra för att bygga upp en sändlista
Din Facebooksida kan bli ett utmärkt verktyg för att slussa besökare över till din egen hemsida/blogg där de kan beställa värdefull gratisinformation eller göra beställningar av de produkter eller tjänster som du erbjuder. Länka flitigt från dina inlägg på din Facebooksida till din egen sajt.
Det gillar både dina besökare och sökmotorerna.
Facebook passar för de flesta presentationsformer
Det är enkelt att lägga in texter, bilder och länkar till allt möjligt. Du kan lätt ladda upp bilder och videoklipp som finns på YouTube eller Slideshare och med det följer möjligheten att lägga upp musik och andra ljudeffekter.
Du kan enkelt lära dig hur dina besökare agerar
För dina egna Facebooksidor kan du lätt få fram ”Statistik för Facebooksidan”. Det låter inte särskilt kul men är en guldgruva när du vill använda din Facebooksida som ett marknadsföringsverktyg. Här får du för varje inlägg som du producerar uppgifter om:
- Totalt antal ”gilla”- markeringar
- Nya ”gilla”- markeringar
- Inläggets räckvidd = antalet personer som ditt inlägg har nått
- Interaktion = antalet personer som interagerat från föregående vecka genom att ”gilla”, kommentera, dela eller klicka på ditt inlägg.
På det sättet kan du testa dig fram och successivt förbättra dina aktiviteter på Facebook.
Nackdelen med Facebook
Den stora nackdelen med att vara aktiv på Facebook, liksom på alla sociala medier, är att det tar tid. Aktiviteterna i sig tar tid att genomföra och det är lätt att fastna i helt privata diskussioner som inte har att göra med marknadsföring av din verksamhet. Men det finns sätt att göra detta på ett tidseffektivt sätt som jag beskriver i avsnittet ”Verktyg som gör det enklare”.