Grunderna för Facebook
Här kommer grunderna för Facebook
Du bör ha en företagssida
Jag kommer i en annan artikel på denna sida in på hur du kan använda dig av Facebook för att marknadsföra dig själv eller din verksamhet. Det första steget är att du lär dig grunderna för Facebook. Du bör skaffa dig en personlig sida eller en företagssida på Facebook. Facebook har utmärkta instruktioner som talar om hur du startar en sida. Därför kommenterar jag de olika stegen här bara i korthet med utgångspunkt från att du just ska använda din sida i första hand ur marknadsföringssynpunkt.
För att skapa en företagssida behöver du gå igenom följande punkter:
En personlig Facebook-profil:
Du behöver ha en profil för att skapa en sida. Din profil och sida betraktas som två separata delar på Facebook. Det är här du väljer ett användarnamn. Det namn du väljer kan vara ditt eget personnamn, ditt varumärke, ditt företagsnamn eller några ord som på ett bra sätt beskriver vad du gör.
Det kan vara klokt att redan nu tänka på att ha samma användarnamn på så många plattformar som möjligt. Om du dessutom har samma namn på din webbsida så är det allra bäst. Det gör det enklare både för dina besökare och för sökmotorerna att hitta dig och det du publicerar på olika ställen.
Du ska försöka hitta ett enkelt namn som är lätt att komma ihåg. Tänk igenom dessa punkter noga innan du bestämmer dig för ett namn. Det har tidigare varit lite krångligt att i efterhand ändra ett namn på Facebook men det verkar numera ha blivit enklare.
Kategori
för din sida. Det finns ett antal färdiga kategorier att välja bland och Facebook erbjuder olika unika funktioner beroende av vilken kategori du väljer.
Informationen om ditt företag.
Här kan du lägga in den formella informationen som t.ex. din postadress, din e-postadress, telefonnummer etc. Men det viktiga ur marknadsföringssynpunkt är att du här formulerar en entusiasmerande beskrivning av vilka områden du är aktiv inom. När en besökare söker information om ditt företag kommer han eller hon till att börja med bara se de två första raderna så det är viktigt att du formulerar din beskrivning med omtanke. Naturligtvis ska du även i beskrivningen ta med din webbadress och länkar till alla andra sociala plattformar där du är aktiv.
Mål som du vill uppnå.
Det är viktigt att du har ett tydligt mål med din sida. Om du har jobbat igenom de punkter som jag berörde i det tidigare avsnittet ”Din strategi för att lyckas” så innebär denna punkt inga problem. Om du inte gjort det ännu så är detta det rätta tillfället att formulera dina mål.
Använd många bilder och gärna video.
Huvudbilden bör vara tilldragande och inte innehålla för mycket text. Den kan innehålla ditt varumärke och även visa en länk till din webbsida. Du kan eventuellt även ha länkar till några andra sociala plattformar där du är aktiv. Om du har text i bilden bör du placera den i mitten av bilden eftersom din sida kommer att visas i en massa olika skärmstorlekar – i mobiler och liknande.
Var noga med att använda dig av de bildstorlekar som Facebook rekommenderar.
Du kan även lägga in flera bilder och organisera dem i s.k. fotoalbum. På det sättet har du möjlighet att beskriva din verksamhet och dina produkter på ett fylligt sätt. Ytterligare en möjlighet är att lägga in videoinspelningar och sortera dem i s.k. spellistor.
Kontaktuppgifter.
Självklart ska du här lägga in din webbadress. Jag tycker även att du ska lägga in din e-postadress och telefonnummer men det avgör du naturligtvis själv om du vill göra.
Var aktiv.
En av grunderna för Facebook är att vara aktiv. Som i alla sociala plattformar gäller det att publicera inlägg ofta och regelbundet, helst varje dag. Detta är inte bara för att behålla engagemanget hos dina följare och få nya följare utan även för att Facebook’s algoritmer ska notera dina aktiviteter. Det är nämligen så att alla dina följare kommer inte automatiskt se dina inlägg. Detta är något som många inte har en aning om. Anledningen är att Facebook har en strävan att du ska pusha dina in lägg med hjälp av annonsering på Facebook för då ökar naturligtvis Facebook’s intäkter.
Detta är dock inte allt. Facebook strävar efter att göra nyhetsflöden så användarvänliga som möjligt. Eftersom det finns så många människor och företag som har sidor på Facebook så är Facebook på sätt och vis överbelastat. Det blir då svårt för besökare att hitta det de söker.
Facebook’s algoritmer stödjer därför aktiva sidor med engagerade besökare. De som ligger sämre till måste därför betala annonser för att deras sidor ska rankas högt och nå sin publik. Detta kan uppfattas som frustrerande men det är bara att acceptera om man vill bedriva marknadsföring på Facebook.
Dessutom är det så att en enskild besökares aktivitet även påverkar samma besökares möjligheter att se din sida i fortsättningen. Om besökaren delar, kommenterar och markerar sidan med gillanden så kommer den besökaren nås av mer innehåll från samma sida i fortsättningen.
Schemaläggning
Facebook möjliggör för dig att tidsinställa dina inlägg. Du kan även datera inlägg i efterhand. Det finns många managementverktyg som kan förenkla dina aktiviteter, t.ex. att schemalägga inlägg på en eller flera sociala medier samtidigt.
Hur ofta ska man posta?
Facebook’s algoritmer favoriserar kvalitet framför kvantitet så även om idealet är att posta en gång per dag så är alltid kvalitet viktigast.
Algoritmen är skapad så att inlägg med låg kvalitet filtreras bort och inlägg med hög kvalitet når användarna i första hand.
Använd snarare din tid till att skapa bra inlägg som dina följare kommer att dela i stället för att du publicerar inlägg med låg kvalitet som kanske i värsta fall leder till klagomål.
Posta bilder och videoinspelningar
Facebook älskar bilder och videoinspelningar och favoriserar sådana inlägg i sina algoritmer.
Engagemang är också viktigt, speciellt när det gäller video. Du bör ha bra innehåll, speciellt i början av dina videoinspelningar, så att inte besökarna snabbspolar och lämnar videoinspelningen.
Facebook Live är en relativt ny möjlighet som Facebook erbjuder som möjliggör att du kan sända direkt in i dina följares tidslinjer.
Facebook ger höga poäng till live-inspelningar i jämförelse med vanliga inlägg och denna fokusering på video kommer dessutom att öka med tiden.
Detta var lite om grunderna för Facebook. Nu kommer vi till en spännande del – hur du kan utnyttja Facebook för din marknadsföring. Det tar vi i nästa avsnitt.