Använd Pinterest i din marknadsföring
Pinterest i din marknadsföring
Strategier för att du ska få fler följare
För att du ska kunna använda Pinterest i din marknadsföring – låt mig först kommentera hur Pinterests algoritmer fungerar.
Hur bra du lyckas med att placera dig i topp, och det är viktigt om du ska använda dig av Pinterest i din marknadsföring, beror på mycket. Inte på när du postar utan mer om dina pins uppfyller specifika kvalitetskrav. Här är de huvudsakliga faktorerna som bestämmer detta:
Kvaliteten på dina pins.
Kvaliteten på källan. Det gäller att ha pins som är delade från webbsidor och anslagstavlor med hög kvalitet.
Dina bilder bör vara relevanta med minimal text, inga kanter och med en välformulerad beskrivning.
Jag rekommenderar att du surfar runt ett tag på några olika konton som ligger i topp inom din nisch för att få en uppfattning om vilken sorts innehåll du bör skapa för att platsa på denna plattform. Pinterest skiljer sig mycket från de övriga sociala medieplattformarna men kan vara enormt bra för din marknadsföring om du sköter ditt konto på rätt sätt.
Googles algoritmer älskar Pinterest och att få hög ranking på en Pinterest anslagstavla är enklare än att få en ny webbsida att ranka högt på Google. På den punkten liknar Pinterest Facebook.
Pinna regelbundet och ta med populära bilder
Att posta regelbundet och konsekvent gäller alla sociala medier. Det gäller speciellt på Pinterest där du bör, som jag nämnt tidigare, ha en blandning av dina egna bilder och andra som du delar från andras anslagstavlor. Det är ett bra sätt att använda sig av Pinterest i sin marknadsföring.
När du delar populära bilder från andras anslagstavlor sätter det i gång en funktion som gör att Pinterest kopplar ihop personer och företagskonton med likartade intressen. Du kan då se andras anslagstavlor, börja följa dem och hitta ytterligare bra bilder.
Ju mer du hittar och pinnar bilder som folk gillar desto mer kommer Pinterest rekommendera dig till personer som pinnar likartade bilder. Det i sin tur betyder att du får fler följare.
Konsekvens och uthållighet
Det är viktigt att du pinnar och delar andras pins regelbundet. Ett sätt att skapa ett omväxlande innehåll och automatisera processen är att använda sig av ”looping”:
Looping innebär att man tar tag i äldre bilder som ligger i botten på din anslagstavla och lyfter upp dem till toppen. Detta fungerar naturligtvis bara om du har en anslagstavla som innehåller många pins. Annars kommer bilderna kännas som de upprepas för snabbt men med 50 eller fler bilder som är av hög kvalitet så är detta en teknik som håller din anslagstavla aktiv och engagerande.
Följ andra
Här gäller samma som för alla sociala plattformar. Att följa andra är en viktig åtgärd.
Försök hitta personer eller företagskonton inom din nisch med liknande publik. För att hitta dessa kan du helt enkelt skriva in en relevant term eller fras och börja följa de som kommer upp.
Följ ca 100 per dag och vänta sedan några dagar. Kolla sedan vilka som följer dig. Sluta följ de som inte följer dig.
Att följa ett antal likasinnade kommer också ge dig en uppfattning om vilken typ av visuellt innehåll som är populärt inom din nisch. Det ger dig en chans att nätverka, vilket alltid är nödvändigt inom sociala medier och det är ett enkelt sätt att hitta innehåll som du kan dela.
Nämn andra i dina kommentarer och beskrivningar, rekommendera deras serviceerbjudanden, pinna dem och ge komplimanger, starta gärna konversationer. Då är det troligt att de följer dig tillbaka.
Kommentera populära pins
En annan vanlig strategi för nästan alla sociala plattformar är att skriva en meningsfull, längre kommentar som visar att du har läst beskrivningen och förstått ämnet. Om du gör det kommer många personer läsa dina kommentarer och kanske bli intresserade av dina anslagstavlor, börja följa dig och dela dina inlägg.
Det är dock viktigt att du tänker dig för. På Pinterest kan för mycket kommenterande betraktas som spam och du riskerar då att bli straffad. Skriv bara några kommentarer per dag och försök vara konsekvent.
Deltag och ge värde till grupptavlor
Populära grupptavlor har massor av följare. Om du blir inbjuden att pinna på en sådan så kan det leda till ett snabb och effektivt sätt att attrahera mängder av följare.
Försök att hitta populära grupptavlor inom din nisch och skapa en relation med ägaren. Kommentera, dela innehåll etc. och efter ett tag kan du fråga om du kan skapa innehåll.
Var noga med att det är en aktiv anslagstavla med många delningar. Bara det faktum att en anslagstavla har många följare är inte tillräckligt tecken på att det är en bra anslagstavla att ge bidrag till. Du vill helst se en massa delningar och många kommentarer på varje pin.
Du kan också starta din egen grupptavla och bjuda in andra att vara med.
Bjud in andra till att posta pins på dina boards
Skapa en widget för dina mest populära anslagstavlor och bjud in besökare att posta på dina anslagstavlor.
Detta har två fördelar:
- De som pinnar på din anslagstavla kommer troligtvis dela många av dina pinnar, vilket betyder större synlighet.
- Din anslagstavla kommer att visas även på deras sida, vilket också ökar synligheten.
Exempelvis kan du be dina följare att posta bilder som visar hur de interagerar med din produkt eller din service.
SEO – Optimera dina anslagstavlor och pins för sökmotorerna
Pinterests SEO är mer komplicerat än SEO för din webbplats. Det handlar mycket om att göra sökords-research och att optimera dina anslagstavlor och pins med dessa sökord.
Tycker du att SEO är för komplicerat så kan du anlita någon annan för det om du satsar allvarligt på sociala medier.
SEO är speciellt viktigt på Pinterest eftersom dina pinnar aldrig blir gamla
Innehåll postas inte i kronologisk ordning utan kan bli placerade högst upp flera år framåt. Att optimera ur SEO-synpunkt är därför nödvändigt.
Låt oss nu dyka in i flera sätt att skaffa dig fler följare:
Starta en tävling
Att starta en tävling är en effektiv strategi för de flesta sociala medierna och det gäller även för Pinterest.
Var samtidigt noga med att läsa Pinterests tävlingsregler. De har några speciella regler för tävlingar och du bör naturligtvis undvika att bli straffad för att du inte kände till dem.
Koppla ihop ditt Pinterest-konto med dina Twitter- och Facebook-konton
Du bör koppla ditt Pinterest-konto till dina andra konton på sociala medier. F.n. är detta möjligt med Facebook och Twitter. Detta gör det möjligt att dina pins även visas t.ex. i din tidslinje på Facebook.
Pusha på din webbsida och i andra sociala media
Som alltid bör du skriva om dina aktiviteter på en social plattform på alla andra sociala plattformar och på din webbsida. Har du en webbsida som är byggd på WordPress så finns det praktiska tillägg som tar hand om detta.
Analysera och förbättra
Använd dig av Pinterest Analytics och Google Analytics. Se vad som fungerar, förbättra och utveckla dina pins hela tiden.