Detta är speciellt med Linkedin
Speciellt med Linkedin
Linkedin – en mötesplats mellan arbetssökande
Linkedin ägs av Microsoft. Tjänsten är inriktad på att i första hand skapa en mötesplats mellan arbetssökande och företag. Den fungerar också som ett forum där individer kan återknyta kontakten med gamla kollegor. Med hjälp av sitt kontaktnät kan man här som individ hitta nya affärsmöjligheter. Företag och organisationer kan även leta efter personer att anställa genom olika typer av abonnemang.
Som registrerad användare skapar man en profil med uppgifter om sig själv. Man kan bjuda in andra personer att bli kontakter i sitt nätverk. Det ska vara personer som man redan känner och litar på så att det nätverk som man bygger upp blir starkt och värdefullt. Om dessa personer inte sedan tidigare finns på Linkedin måste de först registrera egna profiler för att kunna bli kontakter. Dessa personer kan i sin tur bjuda in personer som de känner och börja bygga sina egna nätverk.
Om man anger vid vilka skolor man har studerat och på vilka arbetsplatser man har arbetat så hjälper Linkedin användaren att komma i kontakt med tidigare studiekamrater och kollegor. Användarens kontaktnät består av egna kontakter, deras kontakter (andra gradens kontakter) och även dessas kontakter i ytterligare ett led (tredje gradens kontakter).
Ditt nätverk på Linkedin
Här visar jag några olika användningar av ett nätverk på Linkedin.
- För att hålla kontakt med personerna i det egna nätverket och ha tillgång till aktuell information om var de arbetar eller studerar.
- Man kan, av en gemensam och betrodd kontakt, bli presenterad för en arbetsgivare eller affärspartner som man vill komma i kontakt med.
- Arbetsgivare kan söka kompetent personal och få dem rekommenderade av personer som de redan känner och litar på.
- Arbetssökande kan hitta kontakter på ett företag de vill arbeta på och få insikt i hur det är att arbeta på just den arbetsplatsen.
Enligt en svensk undersökning 2019 använde 31 procent av svenska internetanvändare Linkedin. Samtidigt är det bara 5 procent som använde tjänsten dagligen vilket kan tyda på att många ser Linkedin som en tjänst för att lägga upp statisk information om sig själv, snarare än en tjänst för flitigt socialt utbyte.
Linkedin är ett socialt nätverk med funktioner som är utformade för att gynna näringslivet som helhet. Huvudmålet för detta nätverk är att ansluta sina medlemmar på en professionell nivå.
Liksom alla andra sociala nätverkssajter, tillåter Linkedin människor att gå med gratis och skapa en social profil. Där andra sociala nätverk betonar människors intressen, hobbyer och vardagliga händelser och funderingar, är Linkedin utformad för att lyfta fram karriärrelaterad information. Linkedin-profiler betonar information som professionell information, arbetskompetens, anställningsbakgrund och utbildning.