Grunderna för Linkedin
Här har du grunderna för Linkedin
Skapa din profil
Det gäller att skapa en engagerande och informativ profil. Ditt profilfoto, tillsammans med ett komplett och detaljerat profilavsnitt och publicerat innehåll, kan hjälpa dig att bygga upp ditt varumärkes trovärdighet. Du kan etablera dig som branschledare och uppmuntra fler människor att söka på dig och din verksamhet.
Det finns bra instruktioner på Linkedin hur du kan optimera din Linkedin-profil och använda dess unika funktioner för att generera mer riktade leads och öka försäljningen för din verksamhet. De nätverksmöjligheter som erbjuds genom Linkedin är goda och marknadsföringsmöjligheterna stora.
Videoprofiler ersätter vanliga CV och ger möjligheter att lägga till personlighet i din egen marknadsföring. Din profil är den första informationen besökare hittar om dig när de kollar dig.
Se till att du kontinuerligt uppdaterar din profil. Se din profil som ett viktigt marknadsföringsverktyg som kan leda till försäljningar senare.
Här några viktiga delar i din profil:
- Rubriken
- Bilden
- Sammanfattningen
Dessa tre är så viktiga så att det är värt att ägna några kommentarer åt var och en av dessa.
Rubriken
Rubriken är den rad eller de rader som visas alldeles under ditt namn i din profil. När du första gången öppnar ett konto på Linkedin kommer ditt jobb att automatiskt visas som rubrik. Det betyder att där står det om ditt nuvarande jobb – inte vart du vill. Du ska redigera rubriken så att den i stället tydligt visar vilka ambitioner du har och vilka problem du kan lösa för en tänkbar arbetsgivare.
Jag har en bakgrund som managementkonsult men eftersom jag nu är mer intresserad av att vara ute och hålla föredrag om det jag skriver om i mina böcker så är det detta jag numera framhåller i min Linkedin-rubrik. Gör motsvarande för dig.
Här bör du använda dig av sådana sökord som bäst beskriver det du vill framhålla.
Rubriken är det första en besökare läser om dig. Om du har något spännande att erbjuda eller är intresserad av att skaffa dig nya uppdrag ska du absolut skriva om det här.
Bilden
Det är viktigt att du har ett foto. En besökare skaffar sig ofta en första uppfattning om en tänkbar samarbetspart genom att se ett foto. Sökmotorerna placerar profiler utan foto sämre än de som har ett foto. Du ska naturligtvis se till att du har ett seriöst foto – varken något som ser ut som en ”tråkig” passbild eller din värsta partybild. Det finns undersökningar som visar att de som läser andras profiler ägnar mycket tid och uppmärksamhet åt fotot.
Sammanfattningen
Försök att göra en så bra, koncis och sanningsenlig sammanfattning som möjligt. Det är här som du har möjlighet att illustrera din personlighet på ett helt annat sätt än du har i ett vanligt CV.
Skriv ett inledande stycke som fångar läsarens intresse. Ta fram några spännande uppdrag som du jobbat med och som du presenterar på ett sådant sätt att en besökare anar att du kan klara av flera olika sorters uppgifter, inte bara det du gjort på dina tidigare jobb. Du ska naturligtvis berätta om vad du gjort men ha siktet inställt på vad du kan göra eller åstadkomma nu och i framtiden.
Glöm inte att här kan du använda dig av:
- Bilder
- Videoklipp
- Ljudinspelningar
- Bildserier tex. i form av SlideShare
- Infografer m.m.
Gör din profil lättläst, enkel och överskådlig, gärna i punktform.
Kompetenser och rekommendationer
Detta är en speciell del av din sammanfattning. Där kan du skriva in olika kompetenser som du anser att du har. Jag har t.ex. skrivit
- Entreprenörskap
- Författare
- Föreläsare
- Business Development
Du kan skriva upp till 50 olika kompetenser men ta inte med för många. Då är det ingen som orkar läsa igenom alla. Om du går in och tittar på profilerna hos personer som du känner märker du att du kan intyga att dina kontaktpersoner har vissa kompetenser. När du intygar en annan persons kompetens får den personen ett e-postmeddelande om att du gjort detta. Ofta händer det att personen i fråga då går in på din profil och intygar de kompetenser som han eller hon vet att du har.
På motsvarande sätt kan du gå in på andra kontaktpersoners profiler och skriva rekommendationer. Det kan i bästa fall leda till att andra skriver rekommendationer om dig.
Missbruka inte dessa möjligheter. Intyga inte kompetenser och skriv inte rekommendationer för personer som du inte känner. Dels kommer du själv minska i trovärdighet, dels är du då med i en process som kan förstöra ett system som bara blir bra om vi alla använder det på ett seriöst sätt.