Använd Linkedin i din marknadsföring
Marknadsföring på Linkedin
Eftersom du, som är inne på den här sidan är intresserad av marknadsföring bör du betrakta Linkedin som en samlingsplats för företagare, företagsledare och andra nyckelbeslutsfattare, rådgivare, potentiella kunder och andra samarbetspartners.
Denna professionella nätverksplattform ger entreprenörer en effektiv digital plattform för att hitta och engagera sig med sina intressantaste kunder och bygga en hållbar affärsrelation med dem.
Starta en företagssida
På Linkedin kan du lägga till en företagssida från din privata Linkedin-profil.
Det finns bara en typ av Linkedin-konto och ett sådant är alltid kopplat till en person. När du lägger till en företagssida till ditt personliga konto syns detta inte på din privata Linkedin-profil. Du blir bara administratör för en sådan sida.
Här gäller i första hand att du ägnar dig åt innehållsmarknadsföring.
Jag har i avsnittet ”Innehåll som engagerar” berört de viktigaste delarna i s.k. innehållsmarknadsföring. Du bör använda dig av det tänkesättet i samtliga sociala plattformar men jag vill påstå att det är allra viktigast när det gäller Linkedin.
Håll inte på med direktförsäljning på Linkedin. Då kommer dina följare lämna dig direkt. På Linkedin är det viktigt att du utgår från
- Din målgrupp
- Vilken typ av innehåll du bör publicera
- När det bör publiceras
Din målgrupp
Börja med att identifiera din viktigaste målgrupp. Linkedin har cirka 500 miljoner medlemmar och ca 100 miljoner är beslutsfattare eller personer som påverkar beslutsfattare. Det är de människor som du hoppas göra affärer med. När du skapar ditt innehåll bör du tänka på de frågor och problem som de har, liksom dina lösningar på dessa problem.
Med en lyckad innehållsmarknadsföring har du möjlighet att förutse behovet hos dina besökare och leverera information för att möta dessa behov. På det sättet kan du uppfattas som den perfekta personen att vända sig till när man har ett visst problem. Du måste lära dig mycket om din målgrupp. Ägna tid åt att titta på vad din målgrupp lägger ut på sina nyhetsflöden, vilka branscher de arbetar inom, och försök skaffa dig en uppfattning om vilka andra varor och tjänster som är tillgängliga för dem. Ditt mål bör vara att erbjuda det bästa tänkbara för dem.
Din ideala målgrupp bör vara de personer som du kan sälja dina produkter till eller de personer som kan påverka dina potentiella köpare. Om du inte har klart för dig vilken din målgrupp är kommer du slösa bort din tid och marknadsföringsresurser.
Linkedin har ett marknadsföringsverktyg som kallas Linkedin Website demografi. Det kan hjälpa dig att spåra demografin för de människor som besöker din webbplats. Du kan se besökarnas företagsnamn, jobbtitel och annan nödvändig information som hjälper dig att skräddarsy ditt innehåll.
Vilken typ av innehåll
När du har definierat din målgrupp kan du skapa ditt innehåll. Du behöver bestämma vad du vill säga, hur du vill säga det, och när du vill säga det. Tänk även igenom vad du vill att dina läsare ska göra med den information som du skapar. Börja med att välja ditt ämne och besluta om:
- Vilket resultat vill du ha?
- Vem skriver du för?
- Vilka är hindren för din avsedda publik?
När du har svarat på dessa frågor kan du börja brainstorma och forma dina tankar till meningsfulla idéer.
Därefter bör du begränsa ditt ämne och anpassa tidpunkten för dina artiklar.
Ditt innehåll bör vara originellt och skapa engagemang och diskussion. Lägg till bilder och video till dina artiklar och kom ihåg att alltid citera din källa om du lånar material från andra. Att publicera den rätta informationen för de rätta kunderna kan leda till att du uppfattas som en ledande tänkare inom din bransch.
Tänk på att utnyttja flera olika former för att framföra ditt innehåll. Du kan använda dig av text, bilder, video, infografer, podcasts etc.
När bör det publiceras
Du kommer också behöva bestämma hur ofta du bör publicera innehåll. Vill du publicera dagligen, varje vecka eller varje månad? Du bör hitta en bra balans eftersom du bör synas med jämna mellanrum men inte bli för påträngande och riskera att dina inlägg uppfattas som spam. Nyhetsartiklar och blogginlägg kan du förslagsvis lägga ut en eller två gånger i veckan. När du har publicerat innehåll kan du hålla ett öga på kommentarerna så att du kan interagera med dem som kommenterar eller delar dina inlägg i sitt nätverk.
Gå med i Linkedin-grupper
Linkedin-grupper erbjuder dig möjligheten att interagera med andra medlemmar. Gå med i diskussioner, dela din kunskap och bygga ditt varumärke, ditt inflytande, din auktoritet och trovärdighet inom din bransch samt öka dina egna kunskaper. Det är samtidigt viktigt att du inte använder Linkedin-grupper för att marknadsföra dina produkter eller tjänster för hårt. Kom ihåg – detta handlar om innehållsmarknadsföring.
En fördel med att gå med i en grupp på Linkedin är att medlemmarna finns i sökresultaten för den specifika gruppen. Om du går till en grupp kan du direkt se hur många medlemmar gruppen har och du kan se namnen på alla medlemmar.
För att hitta grupper som du kan vara intresserad av skriver du in ditt intresseområde längst uppe i sökrutan och därefter gå in på ”grupper”.
Var selektiv med din marknadsföring på Linkedin
Det finns för närvarande en miljon grupper på Linkedin så du har råd att vara selektiv när du väljer de grupper du vill gå med i. Innan du går med bör du ha klart för dig vilka dina mål är. Vill du få fler kontakter och skapa förbindelser och relationer, är det att skaffa dig kunskap från de som kan mer än du inom ett område eller är ditt mål att jobba för att du själv ska uppfattas som en ledande tänkare inom din bransch?
Om ditt huvudsakliga mål är att driva trafik till din webbplats eller blogg, så bör du leta efter grupper där det är vanligt att man lägger ut länkar. När du söker efter grupper kan du se beskrivningarna och gruppstatistiken. Statistiken visar hur många medlemmar gruppen har samt antalet diskussioner och kommentarer som gjorts. Att gå med i mindre, mycket aktiva grupper med livlig interaktion kan vara mer fördelaktigt för dig framför att gå med i större grupper med låg aktivitet.
Kvaliteten är väsentligare än kvantiteten. Gruppens demografi är också viktig. Ta en titt på gruppens aktivitetsflöde för att se om gruppen är relevant för dig och om du ser att du kan bidra på något sätt.
När du gjort ditt urval och gått med i en grupp eller två kan du presentera dig själv och börja kommentera och bli aktiv i diskussionerna. Om din avsikt är att skaffa dig inflytande måste du vara uthållig, engagera dig med de andra medlemmarna och bidra till diskussionerna. Linkedins algoritmer spårar och analyserar dina aktiviteter, hur du skapar inlägg och om du gillar eller kommenterar andra medlemmars inlägg i grupper.
Linkedin-diskussioner
Diskussionerna inom grupperna på Linkedin är utmärkta tillfällen för att kommunicera med andra i din nisch och bygga relationer med likasinnade individer. För att starta en diskussion i din grupp, klicka på länken ”Diskussioner” högst upp på gruppsidan och lägg till en titel och beskrivning för din diskussion. Lägg till en artikel eller ställa en fråga. Du kan också skicka relevant innehåll med en länk till din företagssida, webbplats eller blogg. Kolla om det inom gruppen finns en speciell sektion för att lägga in kampanjer och annat som har med marknadsföring att göra.
Du kan delta i diskussioner genom att gilla och kommentera diskussionen och du kan också följa en partiell diskussion och få uppdateringar när någon kommenterar ett inlägg.
Starta en egen grupp
Om du inte hittar en grupp som uppfyller dina behov kan du starta en egen Linkedin-grupp. Det kan ha många fördelar, särskilt om du har ett företag fokuserat på B2B-försäljning.
Höjer din profil
När du skapar en grupp på Linkedin kommer ditt namn, som skapare, att visas som gruppens ägare. Att driva en grupp framgångsrikt gör att du uppfattas som en central person och t.o.m. expert inom din bransch. Bidra till diskussionerna inom gruppen genom att interagera med medlemmarna och erbjud värdefullt innehåll.
Med en egen grupp kan du skicka e-post till medlemmarna
Som skapare av en Linkedin-grupp har du möjligheten att skicka e-post till dina medlemmar varje vecka. Detta ger möjlighet att få uppmärksamhet genom att skicka dina medlemmar länkar till det innehåll som du väljer.
Med en grupp kan du driva trafik till din webbplats
Det finns några sätt på vilka du kan använda din Linkedin-grupp för att driva trafik till din webbplats eller blogg. Du kan tex. lägga till länken till din webbplats i profilen för din grupp för att få mer exponering och du kan ta med din webbadress i det välkommenmeddelande som du skickar till nya medlemmar i gruppen.
En annan möjlighet är att du kan ta med din webbadress när du skickar innehåll till dina medlemmar i ditt e-postmeddelande varje vecka. När du skapar diskussioner inom gruppen kan du då och då ta med länken till din webbsida.
Skapa gemenskap
Människor tycker om att vara en del av ett sammanhang och delta i givande diskussioner. Om du har skapat en grupp på Linkedin som är aktiv kan du hjälpa gruppmedlemmar att skapa kontakter med varandra. Detta ger förtroende för dig och kommer stärka ditt varumärke.
Utöka ditt personliga nätverk
Att skapa en grupp på Linkedin är en effektiv metod att bygga relationer med andra. Om din grupp är aktiv så kommer många medlemmar vilja ha kontakt med dig eftersom du är centralfiguren. Du kommer med stor sannolikhet få många inbjudningar till andra Linkedin-grupper och sammankopplingar med intressanta personer.
Skapa leads och försäljning
När du skickar ut ditt första välkomstmeddelande och vill att människor ska gå med i din grupp kan du berätta om fördelar med att gå med och ge en kort bakgrund och beskrivning av dig själv och din verksamhet. Du kan också bjuda in medlemmarna att anmäla sig till ditt nyhetsbrev eller föreslå att de ansluter sig till dina andra sociala nätverk.
Linkedin-grupper är med andra ord en bra social nätverksplattform där du har stora möjligheter att få kontakt med potentiella kunder och andra ledare inom din bransch.