Din strategi för sociala medier
Att skapa en strategi för aktiviteter på sociala medier
Att skapa en strategi och en effektiv plan för hur du med minsta möjliga insats ska få bästa tänkbara resultat på sociala medier kan låta krångligt. Det behöver inte alls vara jobbigt om du följer de åtta punkter som jag beskriver i detta avsnitt.
En strategi för dina aktiviteter på sociala medier är en sammanfattning av det du planerar att göra och hoppas kunna uppnå på sociala medier. Den styr dina handlingar och får dig att förstå när du lyckas eller misslyckas.
Ju specifikare du gör din plan desto effektivare kommer den bli. Gör den kortfattad och realistisk. Om du gör den alltför bred och sätter för höga mål blir planen ouppnåelig och resultaten svåra eller omöjliga att mäta.
Punkt 1. Lär dig mycket om din målgrupp
Nyckeln till framgång ligger i att du vet vilken din målgrupp är och du har en uppfattning om vad de vill se på sociala medier. Det är först när du vet detta som du kan skapa innehåll som de kommer att gilla, kommentera och dela. Kunskapen om dina kunder är naturligtvis också viktig för att du ska kunna få dina besökare på sociala medier att bli kunder till ditt företag.
Försök ta reda på så mycket som möjligt om dina kunder med avseende på:
- Ålder
- Bostadsort
- Genomsnittlig inkomst
- Vad de jobbar med, om de studerar eller är pensionärer
- Intressen
Lär känna dina fans, följare och kunder som riktiga människor med verkliga önskemål och behov. Låt aldrig din målgrupp bli en opersonlig siffra. Detta är viktigt för att veta hur du kan engagera dem på sociala medier.
Sitt inte och gissa. Jag ägnar ett avsnitt, ”Mät, analysera och förbättra” i denna bok åt mätning och analys. Försök hitta relevanta mätvärden och utgå från dem.
Punkt 2. Hitta inspiration
Även om det är viktigt att ditt varumärke är unikt, kan du hitta inspiration från andra företag som är bra på sociala medier. Du kan vanligtvis hitta berättelser om personer som är speciellt framgångsrika på de sociala nätverkens hemsidor.
Där presenterar man lyckosamma fallstudier som kan ge inspiration och idéer. Studera dessa noga och se hur de mest framgångsrika har gjort.
Jag menar inte att du ska plagiera – men jag är säker på att du kan få massor med idéer och uppslag som du kan använda för din egen verksamhet. Du kan till exempel hitta bra förebilder om du kollar in vinnarna av The Shorty Awards eller Facebook Awards.
Dina följare kan erbjuda inspiration. Vad pratar dina kunder om på nätet? Vad kan du lära dig om deras önskemål och behov? Om du har befintliga sociala kanaler kan du be dina följare berätta vad de vill ha från dig. Se till att du följer upp och levererar det de ber om så att det inte uppfattas som tomma ord.
Punkt 3. Sätt upp dina mål
För att skapa en vinnande strategi måste du fastställa dina mål. Utan mål har du inget sätt att mäta din avkastning på din investering i tid eller pengar (Return On Investment = ROI) . Använd SMART-metoden som jag beskrev i avsnittet ”Så tänker smarta marknadsförare”.
Här är ett exempel på ett SMART-mål:
”Vi kommer att använda Facebook för kundstöd. Genom detta ska vi ha minskat antalet telefonsamtal till vår kundtjänst med 30 % vid slutet av detta kvartal”.
Formulera dina mål
Formulerar du dina mål på det sättet är det lätt att mäta resultatet. Mätetalet i detta fall är naturligtvis antalet inkommande telefonsamtal till kundtjänst.
Du kommer säkert ha olika mål för olika sociala nätverk, eller till och med olika användningsområden för varje nätverk. Om du till exempel använder Linkedin för att driva trafik till din webbplats, kan du mäta klickfrekvensen på din webbplats. Om du annonserar på Facebook kommer du få fram kostnad-per-klick som då blir ditt mätvärde.
De mål du formulerar för sociala medier bör naturligtvis anpassas till dina övergripande marknadsföringsmål. Detta gör det lättare för dig att förstå värdet av ditt arbete med sociala medier.
Punkt 4. Kolla in dina konkurrenter
Jag utgår ifrån att många av dina konkurrenter redan använder sociala medier så det är antagligen enkelt för dig att ta reda på hur de agerar.
Genomför därför en strukturerad konkurrensanalys. En sådan gör att du förstår hur svår eller lätt konkurrensen är, vad andra gör bra eller inte bra. Du kommer få en god känsla av vad som förväntas i din bransch och det kommer hjälpa dig ställa realistiska mål för dina aktiviteter inom sociala medier.
Det kommer framför allt vara ett sätt för dig att upptäcka möjligheter.
Kanske är en av dina konkurrenter dominerande på Facebook men har inte lagt något jobb alls på Twitter eller Instagram? Det kan leda till att du kanske bör fokusera på nätverk där din målgrupp är underrepresenterad, snarare än att försöka att vinna över fans från en stor dominerande aktör.
Punkt 5. Gör en social mediarevision
Om du redan använder sociala medier så gör med jämna mellanrum en efterkontroll av resultaten av dina ansträngningar. Fråga dig själv följande frågor:
- Vad fungerar och vad fungerar inte?
- Vad är det som engagerar mest?
- Vilka nätverk finns din målgrupp på?
- Hur fungerar dina ansträngningar inom sociala medier i jämförelse med dina konkurrenters?
När du samlat in den typen av information har du underlag för att förbättra.
Din granskning
Din granskning bör ge dig en tydlig bild av vilket syfte dina respektive konton har eller bör ha. Om syftet med ett konto inte är klart bör du fundera på hur du kan förändra och förbättra dina åtgärder eller eventuellt besluta att helt lämna en viss plattform.
För att hjälpa dig bestämma hur du ska gå vidare bör du ställa dig följande frågor:
- Finns min målgrupp på den här plattformen?
- Om det är så, hur använder de denna plattform?
- Kan jag använda den här plattformen för att uppnå mina mål?
Det här är tuffa frågor att ställa men nödvändiga för att du ska veta att du fokuserar på rätt åtgärder.
Punkt 6. Förbättra dina profiler på de plattformar som du väljer att använda dig av
När du genomfört de steg som jag hittills beskrivit i detta avsnitt kan du med god grund bestämma vilka sociala plattformar som passar bäst för din verksamhet. Nästa steg är att du bör förbättra och fila på den profil du har formulerat för varje plattform. Här kan du formulera det mål du har för varje enskild plattform. Det kan t.ex. vara något i den här stilen:
”Vi kommer att använda Facebook för att kunna ge våra kunder stöd och svar på frågor inom 48 timmar.”
”Vi kommer använda Linkedin för att beskriva vår företagskultur. Vårt mål är att 80 % av de vi kommer intervjua ska uppleva att de har förtroende för vårt sätt att arbeta.”
Om du har svårt för att formulera avsikten med att du finns på en viss plattform kanske du ska fundera på om du överhuvud taget ska finnas där.
När du väl har bestämt dig för vilka plattformar du ska fokusera på är det dags att skapa eller förbättra dina profiler så att de anpassas till din strategi.
Kom ihåg, det är bättre att du använder dig av färre kanaler än att du försöker att upprätthålla en närvaro på alla plattformar. Med för många plattformar kommer du inte kunna leverera innehåll med hög kvalitet överallt.
Punkt 7. Skapa en redaktionell kalender för dina aktiviteter på sociala medier
Att producera och sprida kvalitetsinnehåll är viktigt. Det är samtidigt lika viktigt att ha en plan för när du ska sprida ditt innehåll så att du får maximal effekt.
Din redaktionella kalender bör visa datum och klockslag när du ska publicera en viss typ av innehåll på en viss kanal. Kalendern är den perfekta platsen för att planera dina aktiviteter i sociala medier. Planeringen bör omfatta alla dina aktiviteter såsom texter, bilder, blogginlägg och video.
Ett praktiskt sätt är att du i din kalender har tre kolumner som du t.ex. kan kalla ”Main Business”, ”Support Business” och ”Flash”. Dina inlägg under rubriken Main Business handlar om din kärnaffär och åtgärderna under Support Business är de som stöder kärnaffären. Om du t.ex. jobbar som mäklare och säljer bostäder så handlar det mesta under Main Business om bostäderna. Innehållet under Support Business kan t.ex. handla om affärer och service runt bostäderna och ett flash-inlägg publicerar du t.ex. i samband med att en ny affär i området öppnas.
Att upprätta en kalender på det här sättet gör det möjligt för dig att planera många av dina inlägg så att de publiceras vid de mest optimala tidpunkterna.
När du har din plan klar bör du använda dig av något av alla de schemaläggningsverktyg som finns så att du kan färdigställa en mängd inlägg under en koncentrerad period i stället för att sitta och uppdatera hela tiden.
Punkt 8. Utvärdera och justera din strategi
Din sociala mediestrategi är ett mycket viktigt dokument för ditt företag och du kan inte förvänta dig att du får den exakt rätt vid första försöket. När du börjar genomföra din plan och mäter och analyserar dina resultat kanske du finner att vissa strategier inte fungerar så bra som du hade väntat medan andra ger bättre resultat än vad du kunde förutse.
Det är därför viktigt att du kontinuerligt gör uppföljningar och tittar noga på de viktiga mätetalen.
Med denna information bör du utvärdera din strategi regelbundet. Du kan även använda denna information för att jämföra olika tjänster, kampanjer och strategier med varandra. Successiv testning kommer få dig att förstå vad som fungerar och vad som inte är bra. På det sättet kan du finjustera din strategi i realtid.
Du bör också då och då genomföra enkla undersökningar hos dina följare för att få en uppfattning om hur väl din strategi fungerar. Fråga dina fans, personerna på din e-postlista och dina webbplatsbesökare vad de skulle vilja se mer av.
Sociala medier rör sig snabbt
Sociala medier rör sig snabbt så den här typen av analyser och undersökningar behövs hela tiden. Nya nätverk dyker upp och de befintliga nätverken går igenom demografiska förändringar.
Din verksamhet kommer också gå igenom perioder av förändringar som påverkar din strategi.
Allt detta talar för att din strategi för sociala medier bör vara ett levande dokument som du granskar då och då och justerar när det behövs. Det gäller att se till att du håller dig till din strategi men att du samtidigt inte är rädd för att göra förändringar som bättre speglar nya mål och möjligheter.
Om du jobbar tillsammans med andra i ett företag eller inom en organisation med sociala medier så är det viktigt att alla är väl insatta i och har förståelse för den strategi ni valt. När du uppdaterar din sociala strategi bör du se till att alla får den informationen.
Ett sätt att i efterhand kontrollera det innehåll som du publicerat är att se till om du har balans mellan olika typer av innehåll.
Du kan t.ex. börja med att använda dig av den enkla 80–20 regeln.
- I 80% av dina inlägg bör du informera, utbilda eller underhålla din publik
- I 20% kan du direkt marknadsföra ditt varumärke och din verksamhet.
Är du intresserad av att lära dig mer om marknadsföring i sociala medier?
Det beskrivs i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt”.
En axblock ur innehållet:
- Därför ”måste” du använda dig av marknadsföring i sociala medier
- Smarta marknadsförare tänker så här
- Skapa du trafik till din hemsida
- Sökord som ger dig gratis marknadsföring i sociala medier
- Få du besökarna att bestämma sig
- Facebook i din marknadsföring
- Instagram i din marknadsföring
- Twitter i din marknadsföring
- Pinterest i din marknadsföring
- Youtube i din marknadsföring
- Linkedin i din marknadsföring
- Så fungerar algoritmerna
- Projektledning inom marknadsföring i sociala medier
- Verktyg som gör det enklare
Priset på boken:
Adlibris, Bokus och CDON: 259:-
Direkt från förlaget: 149:- Klicka här för att komma dit