Så fungerar algoritmerna i Facebook
Algoritmerna i Facebook
En algoritm för en social plattform är i huvudsak en uppsättning av regler och dataformler som skapats för att förstärka den upplevelse som en användare får när han eller hon besöker plattformen. Algoritmerna gör att vissa inlägg lyfts upp och görs mer synliga än andra och vissa andra inlägg hamnar längre ner eller kanske inte alls blir tillgängliga för vissa besökare.
Att översiktligt förstå hur algoritmerna fungerar på varje social medieplattform är viktigt. Det är nyckeln till att få dina inlägg att hamna högt upp och bli möjliga att ses av många. Algoritmerna är olika för de olika plattformarna och dessutom ändras de successivt.
Se inte algoritmerna som komplicerade formler som datorerna jobbar efter och som det gäller att överlista. Nej, algoritmerna uttrycker vad respektive plattform vill åstadkomma och vilken typ av inlägg man vill lyfta fram.
Använd beskrivningen i detta avsnitt av hur algoritmerna fungerar och försök förstå vad respektive plattform vill prioritera när du publicerar dina inlägg. Då är chanserna stora att många besökare får möjlighet att se dina inlägg.
Jag har valt att beskriva hur algoritmerna hos de vanligaste sociala plattformarna fungerar vid den tidpunkt som denna bok skrivs. De förändras kontinuerligt och den ökande användningen av AI (Artificial Intelligence) kommer med stor sannolikhet öka förändringstakten ytterligare.
Jag har tidigare kortfattat nämnt hur algoritmerna fungerar på flera ställen i denna bok. I detta avsnitt är min ambition att presentera ett samlat grepp även om det medför några upprepningar.
Algoritmerna i Facebook prioriterar:
- Innehåll från personer som du engagerar dig med, dvs. personer som gillar dina inlägg och som delar dem vidare.
- Inlägg med många besökare eller med långa innehållsrika kommentarer.
- Inlägg med många reaktioner på olika sätt.
- Nytt och fräscht innehåll som kommer från personer med vilka du ofta engagerar dig.
Tips för dina Facebook-inlägg:
- Publicera dina inlägg under sådana tider när människor är mer benägna att vara engagerande. Tänk igenom vilka du försöker nå och när de sannolikt är på Facebook.
- Använd video! Jag har sagt det tidigare och jag kommer säga det igen. Video är den mest visade formen på sociala medier och när besökare tittar länge på video så uppfattar algoritmerna det som ett stort engagemang. När du använder dig av video kommer algoritmerna göra så att dina inlägg prioriteras och lyfts fram.
- Uppmuntra dina vänner och dina kollegor att dela ditt innehåll inom sina
nätverk på Facebook. Detta förstärker omedelbart dina inläggs räckvidd
- Ställ frågor till dina besökare och starta diskussioner. Försök uppmuntra till engagemang i samband med dina inlägg där det är möjligt, men var försiktig så att du inte ber för mycket om reaktioner. Att be om kommentarer och liknande på varje inlägg betraktas som skräppost av Facebook.
- Att länka till din webbplats är bra men undvik att göra det i varje inlägg. Facebook vill naturligtvis att du har ditt innehåll och dina besökare i första hand på Facebook. Om du alltid har länkar som gör att dina besökare lämnar Facebook för att gå över till din egen webbplats kommer algoritmerna värdera det negativt.