AI hjälper dig att komma i gång med ditt företag
Kom i gång med ditt företag med hjälp av AI
Ingvar Kamprad startade IKEA år 1943. I början sålde han tändstickor, frön, gratulationskort, juldekorationer och pennor. Inte förrän år 1947, alltså fyra år senare, började man sälja möbler och annan inredning på IKEA.
På motsvarande sätt startade Lars-Göran och Irene Blank år 1979 tillverkning av vedkapar, de så kallade Julakaparna. Först år 1984 utvecklades detta till Jula Postorder AB som i dag omsätter cirka 4 miljarder kronor med en helt annan affärsidé än vad man hade från början.
Ingvar Kamprad eller paret Blank kanske inte hade någon affärsplan alls när de startade. I vilket fall kan det inte ha stått något om möbelförsäljning i Kamprads eller postorder i paret Blanks plan. De testade vad kunderna efterfrågade, vad som var lönsamt och de lärde sig mycket på vägen. På det sättet växte så småningom deras framgångsrika affärsidéer fram.
Fler exempel
Tinder var ursprungligen en dejtingsajt. I dag finns det Tinder för att söka nytt jobb, för att köpa kläder med mera. De som startade Tinder började någonstans och genom att jobba sig vidare så hamnade de i en helt annan, kanske mycket bättre affärsidé.
Min fru och jag har ett litet företag tillsammans och tre av våra fyra barn har startat egna företag. Alla har satt i gång sina företag med en grov idé om vad man vill göra men senare under färdens gång har en helt annan affärsidé vuxit fram. Alla har vi haft stor nytta av att vi satt i gång så att vi i det praktiska livet kunnat testa vad kunderna verkligen efterfrågar, vilka produkter eller tjänster som varit mest lönsamma och vad vi själva gillar att hålla på med. Med den bakgrunden har vi formulerat våra affärsplaner i lugn och ro och då har erfarenheterna från våra befintliga kunder varit till nytta.
Jag har ingen statistik på hur många företag som startat upp med en ungefärlig idé om vad man vill hålla på med och att man successivt ändrat riktning till en annan och mycket mer framgångsrik affärsidé. Jag tror att det är väldigt många, kanske den övervägande delen av alla företag?
Mitt råd beträffande AI
Mitt råd är – sitt inte för länge och fundera på vilken affärsidé som kan vara den allra bästa. Då är risken att du aldrig kommer i gång. Fundera först i grova termer och starta med något. Det är när du är i gång som du har störst chans att komma på och utveckla din egen unika kanonidé!
Det är med den grundtanken som AI fungerar så bra. Det är mycket som inte är perfekt med AI. Det som presenteras är aldrig bättre än det underlag som samlas in och det kan ha stora brister. Och dessutom är AI i början av en snabb utvecklingsprocess. Det finns barnsjukdomar som kommer arbetas bort. Men AI är utmärkt i företagssammanhang just för att snabbt komma i gång. Allt är inte perfekt men förhoppningsvis tillräckligt bra för att få en rivstart och därifrån med eget tänkande skapa något riktigt bra.
Tycker du att detta är intressant? Du kan läsa mer i AI för mindre företag – helt ny bok!
Klicka här för mer information