Är konsultverksamhet något för dig?
Konsultverksamhet – är det något för dig?
Konsultverksamhet – är detta något för dig?
Ordet ”konsult” använder man flitigt och ibland på ett slarvigt sätt för säljare, städare, mäklare etcetera. Anledningen är naturligtvis att titeln konsult ger viss status. Det ger också intryck av att vara mer oberoende än vad som många gånger är fallet.
Konsult kan vem som helst kalla sig för utan någon form av certifiering eller legitimation. Branschorganisationen Sveriges Konsulter arbetar med certifiering av konsulter. Men det finns inget krav på att vara certifierad för att ha rätt att använda titeln. I USA har organisationen ICMCI utvecklat en internationell standard för certifiering av konsulter. Tanken är naturligtvis att säkerställa att konsulter ska motsvara en hög internationellt fastställd standard avseende kvalitet och etik.
Definition på konsult
Det finns inte någon, allmänt accepterad, definition på vad en konsult gör. Dels finns det så många olika sorters konsulter så att det helt enkelt är svårt att komma fram till någon entydig definition som många kan vara överens om, dels finns det många som medvetet töjer på begreppet. Speciellt i ekonomiskt tuffare tider finns det konsulter som börjar syssla med alla möjliga verksamhetsområden för att därmed hålla uppe sin sysselsättning.
I Wikipedia definieras konsultrollen så här:
En konsult är en sakkunnig rådgivare. Konsulter är antingen egna företagare eller anställda av ett konsultföretag. De som är anställda på företaget kan antingen jobba i ett team med flera konsulter eller alternativt på egen hand komma ut och jobba hos kunden i likhet med en vanlig anställd.
Ofta har en konsult ett eller flera specialistområden som han eller hon har erfarenhet och kunskap inom. Det rör sig antingen om specialisering inom en viss bransch, som till exempel IT, inredning, trädgårdskonst, detaljhandel etcetera.
Specialisering
Eller kan man vara specialist inom en viss funktion inom företag och organisationer, till exempel ledningsfrågor, ekonomi, marknadsföring, kommunikation, PR och så vidare.
Man kan också specialisera sig inom en viss situation som en organisation står inför, t. ex: e-handelsfrågor, effektivisering, internationalisering, förändringar av olika slag.
Ibland används ordet konsult när det egentligen gäller att lösa ett bemanningsproblem. Den organisation som anlitar en konsult kanske inte vill binda upp någon anställd eller kanske inte lyckas hitta någon lämplig som vill ta anställning. Förvissa dig alltid om ifall uppdraget egentligen är en bemanningslösning eller ej. Om det är en bemanningslösning förväntas du i större utsträckning agera som om du vore anställd.
Som konsult har du alltid en kund, en uppdragsgivare som är den som anlitar dig. Det är den personen som i allmänhet skriver en beställning på ditt uppdrag och det är den personen som skall attestera de fakturor du skickar för ditt arbete. Ibland är det viktigt att du gör den personen till hjälte. Som konsult är man sällan hjälten.
Den här texten är plockad från boken ”Extrainkomster helt enkelt – Så förvandlar du en del av din tid till lönsamma extrainkomster”. Den finns som häftad bok och e-bok på flera ställen. Klicka här för att komma till lägsta pris