Ska du lyckas bra som konsult bör du vara rätt affärsmässig
Affärsmässighet
Ordning och reda, intresse av att följa upp en budget:
Ett konsultuppdrag består ofta av ett antal olika delar. Det kan vara flera personer inblandade och det gäller att någon har överblick och kontroll över att allt fungerar. Du bör därför ha sinne för ordning och reda och intresse för att följa tidplaner och budget. Du bör dessutom vara så affärsmässig som möjligt.
Skapa kontakter med uppdragsgivare, framtida presumtiva kunder och övriga inblandade:
I ett större konsultuppdrag är det ofta många olika intressenter inblandade och du bör ha förmågan att skapa goda kontakter med dessa. Lär dig att nätverka på ett effektivt sätt så att du bygger upp ett bra kontaktnät med kunniga personer som du litar på och kan återkomma till.
Intresse för att skaffa nya uppdrag:
Antingen du kommer att jobba i ditt företag eller vara anställd på ett konsultföretag så är en del av jobbet att ständigt hålla ögon och öron öppna för nya uppdragsmöjligheter och nya affärer. Det bästa sättet att skaffa nya uppdrag är att sköta det man har så att kunderna återkommer.
Den här texten är plockad från boken ”Extrainkomster helt enkelt – Så förvandlar du en del av din tid till lönsamma extrainkomster”. Den finns som häftad bok och e-bok på flera ställen. Klicka här för att komma till lägsta pris