Viktigt att ha kontakt med dina kunder
Dina viktigaste kunder
Det kanske har funnits tider då det räckte med att leverera bra jobb och låta ryktet gå för att få mer jobb. Men inte nu! Informationsflödet ökar hela tiden, det är lätt för uppdragsgivarna att hitta nya kontakter, konkurrensen ökar och uppdragsgivarna behöver inte i samma utsträckning vara lojala mot gamla leverantörer. Det händer att beställare t.o.m. uttrycker det som ett självändamål att byta leverantör då och då.
Dina viktigaste uppdragsgivare är de som du har jobbat åt tidigare. Hur gör man då för att behålla kontakten med sina tidigare uppdragsgivare?
Många som jobbar med de drömjobb som beskrivs på denna sajt har kontakt med viktiga personer i sitt nätverk ofta och kontinuerligt. De missar sällan att äta luncher med presumtiva uppdragsgivare och de är duktiga på att mingla och nätverka. Vad är detta annat än professionell marknadsföring? Det är precis så som de framgångsrika gör fast många kallar inte detta för marknadsföring. Vad är nackdelen? Det tar tid.
Sätt dig därför in i de arbets- och tidsbesparande metoder som finns med e-post, nyhetsbrev, bloggar, webbsidor med affiliates m.m. Det finns mycket skrivet om detta av andra så jag tar inte upp det här.
Tycker du att detta är intressant? Då kan läsa mer om detta i boken ”Bli inredare – så skapar du din drömkarriär steg för steg”. Läs mer om boken här.