Snabba uppföljningar
Tips om seminarier, konferenser eller intressanta webbsidor
- Gör det till en vana att alltid skicka kopior eller särtryck av intressanta
artiklar, tips om kommande radio- eller TV-program, tips om seminarier eller
konferenser eller intressanta webbsidor som berör ditt och din kontaktpersons intresseområden. Har du själv skrivit en artikel så är det självklart att du skickar särtryck av denna till dina kontakter. - När du i ett telefonsamtal, vid en lunch eller i ett
mingel fått en fråga, ett tips om att ta reda på något – gör det snabbt! Gör
det när frågan fortfarande känns aktuell för din kontaktperson. Hur många
gånger har det inte hänt att en leverantör varit alltför ambitiös med att ta
reda på alla fakta innan han eller hon återkommer och då har den presumtiva
uppdragsgivaren glömt hela saken eller löst sina problem på annat sätt. - Det händer att en kund direkt uttrycker att han är nöjd med det jobb som har
utförts. Men det är sällan som han på eget initiativ för dessa positiva ord
vidare. När kunden beskriver att han är nöjd skall man inte vara rädd för att
rakt på sak fråga: ”Får jag använda det du nu sa till andra presumtiva kunder
och hänvisa till dig?” De allra flesta kommer att säga ”ja” till ett sådant
förfarande och t.o.m. känna sig stolta. Jag brukar anteckna sådana positiva
uttalanden bakpå deras visitkort som jag är noga med att spara.
Tycker du att detta är intressant? Då kan läsa mer om detta i boken ”Bli inredare – så skapar du din drömkarriär steg för steg”. Läs mer om boken här.